محل لوگو

مقاله درباره معلم محور


فرمت فایل: ورد- Word Image result for word 

مرجع فایل - قابل ویرایش ) 

 

تعداد صفحه : 15
معلم محور مقدمه: تعليموتربيتعبارتستازدوبارهسازييادوبارهسازماندادنتجربه،البتهبهاينمنظوركهمعنايتجربهگسترشيابدويادگيرندهرابرايهدايتوكنترلتجربياتبعديقادرسازد. حالاينسئوالپيشميآيدآيابابكارگيريروشهايمعلممحوردرآموزشدانشگاه (وبقيهسطوحآموزشي) ميتوانبهاهدافمهميادگيريدستيافت؟كهمهمترينايناهدافعبارتنداز: 1. تربيتيادگيرندگانبهعنوانافراديكهمشاركتپذيرباشندواحساسمسئوليتدرقباليادگيريخودنمودهويادگيريمستمرداشتهباشند. 2. آياروشهايمعلممحوريادگيرندگانراواداربهپژوهشوبحثوگفتگوميكند 3. آياروشهايمعلممحور،مهارتهايارتباطييادگيرندگانراكهسياستگذارانآيندهكشورهستندتقويتميكندوموجبميشودكهبهعنوانيكسرمايهاجتماعيازمهارتهايارتباطيخودبرايحلمشكلاتجامعهاستفادهنمايد؟ 4. آياروشهايآموزشفعليتاكنونتوانستهاستبهفارغالتحصيلانكمكنمايدكهمشكلاتنوپديددركشورخودرابامشاركتگروههايديگرحلنمايند؟ازآنجائيكههدفازآموزش،دستيابيبهآموزشهايشهروندياستواينارزشهابراساسفراينديازرشددرونييادگيرندگانتحققمييابدلذاcurriculum Developmentباييستيبراساسفعاليتيادگيرندگانتدوينگردد. زيراروشهايتدريسيكيازاجزايتدوينبرنامهدرسيميباشند.تماممفهومياconceptآموزش (Education ) دريادگيريياLearningنهفتهاست. بطوريكهآموزشبدونيادگيرينهمعناييداردونهفايدهاي. درفرايندآموزشزمانيكهيادگيرندهشخصاًمشاركتداردودرگروههاييادگيري( 12 تا 15 نفره) بهفعاليتميپردازدمطالببيشتريميآموزدويادگيريعميقترخواهدبود. اگرآموزشبافعاليتيادگيريندهتوامنباشد،جذبمطالببطورعميقصورتنخواهدگرفتويكنوعيادگيريسطحياتفاقميافتد.هدفغائيسيستمهايآموزشيودانشگاههااساساًتشكيلوتقويتشخصيتيادگيرندهاست. مهمترينوظيفهورسالتدانشگاههافراهمنمودنفرصتهايلازمبرايرشدشخصيتيادگيرندگانازطريقبكارگيريروشهايتدريسدانشجومحور (Student Centered) بايددانستكهشخصيتيادگيرندگانتنهاازراهمشاركتفعالانهدرفرانيديادگيريرشدمييابد. درمقالهحاضرروشهايتدريسمعلممحورباروشهايتدريسنوآورياInnovativeمقايسهشدهويكيازروشهاينوآورتحتعنوانBased learning - problemياP.B.Lراباساختاروروشپيادهكردنآنمطرحخواهدشد. باتوجهبهمحدوديتهايروشهايتدريسمعلممحورشايستهاستكهتغييراتيدرنظامآموزشيكشوربوجودآيدوبرنامهدرسيمناسبباروشهايتدريسدانشجومحور (كاملياتعديليافته) تهيهگرددتاخروجيهاياينبرنامهكهيادگيرندگانفعالوپژوهشگرميباشندتربيتشوند. تعریفآموزشمعلم–محور : آموزشیاستکهدرآنفعالیتهایآموزشویادگیریعمدتابهوسیلهمعلمهدایتمیشود . معروفترینروشآموزشمعلم– محورسخنرانیاست . تعریفروشسخنرانی: بهآندستهازفعالیتهایکلاسیگفتهمیشودکهبرایگروهانجاممیگیردوعمدتاجنبهکلامیدارد . بنابهتعریفسخنرانیعبارتازارائهدانشواطلاعاتتوسطمعلمبهگروهیادگیرندگان. درروشسخنرانیمعلممحتوایدرسراسازمانمیدهدودراختیاردانشآموزانیادانشجویانمیگذاردومیکوشدتاآنانرانسبتبهیادگیریبرانگیزاند. ازآنجاکهسهمعمدهاینروشآموزشیرافعالیتهایکلامیمعلمتشکیلمیدهدبهآنروشسخنرانیمیگوییم. فنونآموزشباروشسخنرانی 1-بیانهدفهایآموزشیوآمادهکردنیادگیرندگان پسازآگاهکردنیادگیرندگانازهدفهایدرسآنانرابراییادگیریآنهدفهاآمادهسازید. بهترینتدبیریکهدرجهتآمادهسازییادگیرندگانبراییادگیریمطالبدرستازهپیشنهادشدهاستمروردرسهایگذشتهاست .علاوهبرمروربردرسهایگذشتهطرحیکسوالیاحتیبیانیکرویدادیایکقصهکهبهاطلاعاتودانشقبلییادگیرندگانمربوطباشدروشمناسبیبرایجلبتوجهوآمادهساختندانشآموزاناست. 2- استفادهازپیشسازماندهنده: یکیازتدابیربسیارموثرآمادهسازیدانشآموزانبراییادگیریمطالبتازهایکهمعلمآموزشخواهدداداستفادهازپیشسازماندهندهاست.استفادهازپیشسازماندهندههاعمدتابرایمطالبیکهاجزاءآنقابلسازماندادناستمفیدهستند.اسلاوین (2006)گفتهاستاستفادهازپیشسازماندهندهبیشترینکمکرابهیادگیریمطالبسازمانیافتهمیکند. امابراییادگیریدانشامورواقعیکهقابلسازماندادننیستکارآمدیچندانیندارد. دلیلاصلیاثربخشیپیشسازماندهندهیکاصلاساسییادگیریاستکهمیگویدفعالساختندانشقبلییادگیرندههمیادگیریوهمیادداریراآسانمیکند. 3- ایرادسخنرانی منظورایناستکهشمابهعنوانمعلممطالبوموضوعاترادرقالببیاناتمنطقیدراختیاریادگیرندگانقراردهید. بدینمنظورابتدابایکمقدمهشروعکنید. بعدتوضیحاتضروریرادراختیاریادگیرندگانقراردهیدوتوضیحاتخودراباذکرمدارکیافتههایپژوهشیوسایرشواهدضروریمستندسازید. وسرانجامبایکنتیجهگیریسخنرانیخودرابهپایانرسانید . 4- توضیحدادن مهمترینویژگیآموزشباروشسخنرانیتوضیحدادناست .معلمدرتوضیحدادنگامیفراترازارائهصرفدانشومعلوماتبرمیداردوبهبیانعلترویدادهاروابطمیانمفاهیمواندیشههاوتوصیفوتشریحفرایندهامیپردازد. 5-شوروشوقوتحرک حرکتوجنبوجوشمعلمبههنگامآموزشنشاندهندهشوروشوقبااشتیاقوعلاقهاوبهکارخودوپیشرفتدانشآموزانشاستواینخودیکیازعواملبالابرندهسطحاپربخشیآموزشمعلمشناختهشدهاست. ازجملهرفتارهایمعرفمعلملنعلاقمندوپرتحرکعبارتازراهرفتن،حرکاتبدنی،برقراریتماسچشمیبافردفرددانشآموزانوبالاوپایینبردنصدا .اینرفتارهاوفعالیتهایمعلمتوجهدانشآموزانبهدرسرابالامیبردوسطحیادگیریآنانراافزایشمیدهد. 6-گرمیوشوخطبعی دوویژگیدیگرمعلمانمحبوبوموفقگرمیوشوخطبعیهستند. گرمیمعلمبارفتارهایزیرخلاصهمیشود : برقراریروابطدوستانهبهدانشآموزان،داشتننگرشمثبتنسبتبهکلاسودرس،نشاندادنعلاقهبهدانشآموزانوسختکوشیبرایتضمینموفقیتدانشآموزاندرامرتحصیلازسویدیگر،معلمانیکهازنظردانشآموزانشاننامنصف،نرمشناپذیرومنعکنندهتعاملاتکلاسیشناختهشدهاندمعلمانیغیرگرمبهحسابمیآیند. رفتارمکملگرمیمعلمدرآموزششوخطبعیاستبهطورخیلیسادهشوخطبعیرامیتوانبهعنوانتواناییخندانیدنافرادوقتیکهچیزخندهداریاتفاقمیافتدتعریفکردشوخطبعیهمجنبهخودبهخودیداردوهممیتوانآنراحسابشدهبرنامهریزیکرد. 7- پرسیدنسوالووارسیمشکلاتدرکدانشآموزان یکیاززاههاییکهمعلممیتواندبهکمکآنازکموکیفدزیافتمطالبتدریسشدهخودتوسطدانشآموزانآگاهشودوارسیدرکدانشآموزاناست. انجاماینکاربهمعلمدربارهسطحومیزانیادگیریدانشآموزانبازخوردمیدهد .بهترینراهوارسیجریانپیشرفتیادگیریدانشآموزاندرحینآموزشمعلمپرسیدنسوالازآناناستاینکاردارایفوایدیبهشرحزیراست: اینسوالهانکاتوموضوعاتمهمسخنرانیراموردتاکیدقرارمیدهند پاسخدادنبهاینسوالهامنجربهتکرارمطالبآموزشدادهشدهمعلمازسوییادگیرندگانمیشود. یادگیرندگانباپاسخدادنبهاینسوالهامتوجهمیشوندکهچهقسمتهاییازدرسرایادگرفتهاندوچهقسمتهاییراهنوزیادنگرفتهاند اینسوالهاازحواسپرتییادگیرندگانجلوگیریبهعملمیآورند. ازطریقاینسوالهامیتوانمطالبدرسیراجمعوجورکردوبهمرورآنهاپرداخت. 8- یادداشتبرداری معلممیتواندازدانشآموزانخودبخواهدتاازتوضیحاتاویادداشتتهیهکنند.یادداشتبرداریدانشآموزانازمطالبسخنرانیمعلمآنهاراازحالتغیرفعالخارجمیکندوبهشرکتدرفعالیتکلاسیوامیدارد . یادداشتبرداریدرصورتیبیشترینتاپیررابریادگیریبهجایمیگذاردکهمطالبموردنظردریادداشتهاخلاصهوسازمانبندیشوندنهاینکهصرفانوشتهشنیدههاباشند. 9- دادنتکلیف بهتمرینهایمستقلیکهدانشآموزاندرمدرسهودرخانهانجاممیدهندبهترتیبتکلیفکلاسی (کارنشسته )وتکلیفخانهمیگویند. تکلیفکلاسیبهفعالیتهاییگفتهمیشودکهدانشآموزاندرکلاسانجاممیدهندتاآنچهراکهبهتازگیمعلمبهآنانآموزشدادهاستتمرینکنند . اگراینفعالیتهاوتمرینهایمستقلرادانشآموزاندرخانهانجامدهندبهآنتکلیفخانهگفتهمیشودوازآنجاکهمعمولااینکاردرشبصورتمیگیردبهتکلیفشبهمشهرتیافتهاست .دربارهچگونگیدادنتمرینهایمستقل–کلاسیوخانه– بهدانشآموزانمتخصصانآموزشویادگیریپیشنهادهاییارائهدادهاندکهدرنظرگرفتنآنهااستفادهازتکالیفدرسیرااثربخشترمیکنددرزیربهمهمترینآنپیشنهادهاتوجهکنید: تکالیفیبهدانشآموزانبدهیدکهازعهدهانجامآنبرآیند . تکالیفبسبتامختصربدهیدبهگونهایکهموجبخستگگیدانشآموزاننشود. برایدرسهایریاضیات،خواندن،دستورزبانوزبانهایخارجیتکلیفبدهیدبقیهدرسهانیازچندانیبهتکلیفندارد . تلیفدادنخودرابادانشآموزانهماهنگکنیدبهآنهابگوییدبرایکمکبهکودکانشاندرانجامتکالیفذرسیجوابسوالهارابهآنهانگویندبلکهصرفادرمسایلدشوارراهنماییشانکنند . تکالیفانجامگرفتهازسویدانشآموزانرابهدقتوارسیکنیدوباارائهنظرهایخودبهپاسخهیآنانبازخوردبدهید. بهتکالیفانجامشدهنمرهوامتیازبدهید. میتوانیدازدانشآموزانبخواهیدتاتکلیفهایهمدیگرراتصحیحکنند. موانعومحدودیتهایکاربردنظارتمعلممحوربهشرحذیلمیباشد: - جومدرسهمیتواندبهعنوانیکیازمحدودیتهاباشد. - جومدرسهبایدعادیوآراموعاریازهرگونهفشارباشدتاکاربرآزادانهوصادقانهدرفعالیتهایفنیوغیرفنیمشارکتفعالجوید. - جومدرسهمیتواندعواملیازنقشهاوتعارضهایآشکاروپنهانوبیاعتمــادبوجودآورد.درچنینجویعملکردمطلوبامکانپذیرنخواهــدبود. وبایدمشکــلاتراشناساییواستراتژیمناسبیراانتخابکردوبرایرفتـــارهایخوبپاداشــیدرنظرگرفتهتاایجادانگیزهورغبتنتایجمطلوبتریداشتهباشد. - ابزارهاهممیتواندجزءمحدودیتهاباشند .کسیکهباابزارهاکارمیکندآگاهیوتخصصنداشتــــهباشد. ابزارهاجدیداستواطلاعاتناکافیمیباشدومعـلـــــمآموزشندیدهاست . - وقتوزمانومکانهممیتواندجزءمحدودیتباشد.اگرناظـربــدونوقتقبلیوبدونهماهنگیوبدوندرنظرگرفتنجاومکانصحبتکردنوگفتــگوبامعلــمهروقتوهرکجاوهرزمانازکلاسمعلمبازدیدمیتواندیکیازمحدودیــــتناموفقنظارتبالینیاستومیتوانگفتکهنظارتبازرسیاست. - عدمتعاملومتکلموحدهبودهمیتواندیکیازموانعومحدودیتباشد .ناظرمعلمرامحدودمیکندورفتارهایخاصورفتارکلامیخاصوبافتوسیعیازمسائلفنیرادریکجلسهمطرحمیکندوهمیشهدرجلسهاوصحبتمیکندومعلمفقطگوشمیدهدواظهارنظرنمیکندوبهتربگویمکهبهاواجازهنمیدهدوهدفراخودشتعیینمیکندوفنتدریسراخودشتعیینمیکندو ...درنتیجــهمعلـــمفقطمجـــریآموزشاستوبدونرغبتاست.بایدتعاملوتبادلنظــرنخستینگامنظارتبالیــنیخوبمدنظرقرارگیردوناظرسوالمیکندومعلمبیشترصحبتمیکنـدوناظــــر همانطوریکهازاسمشپیدااستناظراستومعلمرادرمسیراصلیباسوالهایهدایتشدههدایتمیکند . -عدمرشدشناختیوتمیزحقایق -عدمتدریسطبیعی:شرایطنامناسباستودوریازانتقادو

قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .

  

 « پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »


مبلغ قابل پرداخت 2,475 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 118

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما