مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 5
روانشناسى در قرآن جنبه كشف روانشناسى در فلسفه قرآن تابع قوانين زير است كهچيزى جز بسط دادن همان حقيقتى كه در آغاز بيان كرديم نيست:1 - روان، چنانچه دو گروه تندرو از فلاسفه پنداشتهاند نه شمشنقره است و نه صخره سياه، بلكه حد وسط ميان اين دوست.2 - از همين رو جوانب منفى و مثبت انسان در كنار هم قرار دارندوهيچ نيرويى از خارج آن دو را بر انسان تحميل نمىكند و تنهاخداست كه خير را بدو عطا مىكند و گاهى تقوا را در اختيار اومىنهد.3 - نخستين خطاى فلاسفه از اين جا ناشى مىشود كه پيشاپيشگمان كردهاند نفسى كه تابع خير است نمىتواند منبع شر باشدوعكس آن را نيز صادق مىدانند غافل از آن كه طبيعت شرور نفس باعطاى خير از سوى خدا منافاتى ندارد چنانچه طبيعت انسان مرگاست ولى خدا حيات را بدو عطا فرموده است و ذات او عدم استوخداوند به او هستى و وجود عطا فرموده و به همين ترتيب.4 - از همين رو انگيزههاى طبيعى به همان قوّت عوامل فرهنگىحق و واقعى است، پس تعصّب در كنار ايثار و شهوت در كنارپاكدامنى و ريا در كنار اخلاص همگى امور واقعى هستند كه مورداعتراف و اقرار مىباشند.5 - تربيت، اخلاق و كيفرها و فشارها تماماً امور ضرورى هستندزيرا جنبه مثبت انسان را عليه جنبه منفى او يارى مىرساند، البتّه پساز اقرار به واقعيّت حالتهاى تجاوز گرانه در نفس بشرى و تأثير عواملوراثتى و هوا و هوس و مشكلات زندگى كه او را به سوى جوانبمنفى رانده است.اين موارد پنجگانه براى تمركز انقلابى فكرى است كه همان قاعدهدوگانگى در پديدهها هستى و نفس بشرى است، قاعدهاى كه فلاسفهقديم و جديد در آن دستخوش خطا شدهاند و قرآن اين چنين
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان