محل لوگو

مقاله درمورد فردوسی حکیم ابوالقاسم حسن بن علی طوسی معروف به فردوسی


فرمت فایل: ورد- Word Image result for word 

مرجع فایل - قابل ویرایش ) 

 

تعداد صفحه : 5
فردوسیحکیمابوالقاسمحسنبنعلیطوسیمعروفبهفردوسی (حدود ۳۲۹ تاحدود ۳۹۷ هجریشمسی)،شاعرحماسه‌سرایایرانیوگویندهٔشاهنامهٔفردوسیاستکهمشهورتریناثرحماسیفارسیاستوطولانی‌ترینمنظومهبهزبانفارسیتازمانخودبوده‌است. اوراازبزرگ‌ترینشاعرانفارسی‌گودانسته‌اند. سرودنشاهنامه شاهنامهمهمتریناثرفردوسیویکیازبزرگترینآثارادبیاتکهنفارسیمی‌باشد. فردوسیبرایسرودناینکتابدرحدودپانزدهسالبراساسشاهنامهٔابومنصوریکارکردوآنرادرسال ۳۷۲ شمسیپایانداد. فردوسیازآنجاکهبهقولخودشهیچپادشاهیراسزاوارهدیهکردنکتابشندید («ندیدمکسیکشسزاواربود»)،مدتیآنرامخفینگهداشتودراینمدتبخش‌هایدیگرینیزبهمروربهشاهنامهافزود.پسازحدوددهسال (درحدودسال ۳۸۲ هجریشمسیدرسنشصتوپنجسالگی) فردوسیکهفقیرشدهبودوفرزندشرانیزازدستدادهبود،تصمیمگرفتکهکتابشرابهسلطانمحمودتقدیمکندازاینروتدوینجدیدیازشاهنامهراشروعکردواشاره‌هاییراکهبهحامیانودوستانسابقششدهبود،باوصفومدحسلطانمحمودواطرافیانشجای‌گزینکرد. تدویندومدرسال ۳۸۸ هجریشمسیپایانیافت (بهحدستقی‌زادهدرسال ۳۸۹) کهبینپنجاههزاروشصتهزاربیتداشت. فردوسیآنرادرششیاهفتجلدبرایسلطانمحمودفرستاد.بهگفتهٔخودفردوسیسلطانمحمودبهشاهنامهنگاههمنکردوپاداشیراکهموردانتظارفردوسیبودبرایشنفرستاد. ازاینواقعهتاپایانعمر،فردوسیبخش‌هایدیگرینیزبهشاهنامهاضافهکردکهبیشتربهاظهارناامیدیوامیدبهبخششبعضیازاطرافیانسلطانمحمودازجمله «سالارشاه»اختصاصدارد. آخریناشارهٔفردوسیبهسنخودیکیبهحدودهشتادسالاست («کنونعمرنزدیکهشتادشد/امیدمبهیکبارهبربادشد») ویکیبههفتادوششسال تنهااثریکهثابتشده‌استمتعلقبهفردوسیاستمتنخودشاهنامه‌است (منهایبیت‌هاییکهخوداوبهدقیقینسبتداده‌است). آثاردیگرینیزبهفردوسینسبتدادهشده‌استازجملهچندقطعه،رباعی،قصیده،وغزلکهبرخیمحققانامروزیدراینکهشاعرآنهافردوسیباشدبسیارشکدارندوازجملهقصیده‌هاراسرودهٔدورانصفویانمی‌دانند (ریاحی ۱۳۸۰،ص ۱۴۵).آثاردیگرینیزبهفردوسینسبتدادهشده‌استکهاکثراًمردوددانستهشده‌اند. معروف‌ترینآنهامثنوی‌ایبهنامیوسفوزلیخااستکهدرمقدمهٔبایسنغریبهفردوسینسبتدادهشده‌است. امااینفرضتوسطبسیاریازمعاصرانردشده‌استوازجملهمجتبیمینویدرسال ۱۳۵۵ هجریشمسیگویندهٔآنرا «ناظمبیمایه‌ایبهنامشمسی»یافته‌است. محمدامینریاحیایننسبتراازشرف‌الدینیزدی (کهریاحیاورا «دروغ‌پرداز»نامیده‌است) دانسته‌استوحدسزده‌استکهمقدمهٔبایسنغریراهمهمینشخصنوشتهباشد (ریاحی ۱۳۸۰،ص ۱۵۱). یکیازآثاردیگرمنسوببهفردوسیگرشاسب‌نامهاستکهمشخصشده‌استاثراسدیطوسیاستوچنددههبعدازمرگفردوسیسرودهشده‌است.نوشتهٔدیگریکهبهفردوسینسبتدادهشده‌است «هجونامه»ایعلیهسلطانمحموداستکهبهروایتنظامیعروضیصدبیتبوده‌استوششبیتازآنباقیمانده‌است. نسخه‌هایمختلفیازاینهجونامهوجودداردکهاز ۳۲ بیتتا ۱۶۰ بیتدارند. وجودچنینهجونامه‌ایرابعضیازمحققینردوبعضیتأییدکرده‌اند. ازجملهمحمودشیرانیباتوجهبهاینکهبسیاریازبیت‌هایاینهجونامهازخودشاهنامهیامثنوی‌هایدیگرآمده‌اندوبیت‌هایدیگرشنیزضعیف‌اندنتیجهگرفته‌استکهاینهجونامهساختگیاستولیمحمدامینریاحیباتوجهبهاینکهاشاره‌ایبهاینهجونامهدرشهریارنامهٔعثمانمختاری (مدّاحمسعودسومغزنوی)،کهقبلازچهارمقالهٔنظامیعروضینوشتهشده‌است،آمده‌است،وجودآنرامسلمدانسته‌است.جالبایناستکهمعروف‌ترینبیتفردوسیکهزیرآمده‌استوبعضیآنراازخودشاهنامهوبعضیازهجونامهدانسته‌اندنیزممکناستازخودوینباشد (خطیبی ۱۳۸۴،صص ۱۹ و ۲۰): ویژگیهایهنریشاهنامه "شاهنامه"،حافظراستینسنتهایملیوشناسنامهقومایرانیاست. شایدبیوجودایناثربزرگ،بسیاریازعناصرمثبتفرهنگآباواجدادیمادرطوفانحوادثتاریخینابودمیشدواثریازآنهابهجاینمیماند. فردوسیشاعریمعتقدومومنبهولایتمعصومینعلیهم ‌السلامبودوخودرابندهاهلبیتنبیوستایندهخاکپایوصیمیدانستوتاکیدمیکردکه: گرتزینبدآید،گناهمناستچنیناستوآیینوراهمناست براینزادموهمبراینبگذرمچناندانکهخاکپیحیدرم فردوسیباخلقحماسهعظیمخود،برخوردومواجههدوفرهنگایرانواسلامرابهبهترینروشممکنعینیتبخشید،باتأملدرشاهنامهوفهمپیشزمینهفکریایرانیانونوعاندیشهوآدابورسومشانمتوجهمیشویمکهایرانیانهمچونزمینیمستعدوحاصلخیزآمادگیدریافتدانهوبذرآیینالهیجدیدراداشتهوخودبهاستقبالایندینتوحیدیرفتهاند. چنانکهدرسالهایآغازینظهوراسلام،درنشروگسترشودفاعازاحکاموقوانینشبهدلوجانکوشیدند. اهمیتشاهنامهفقطدرجنبهادبیوشاعرانهآنخلاصهنمیشودوپیشازآنکهمجموعهایازداستانهایمنظومباشد،تبارنامهایاستکهبیتبیتوحرفبهحرفآنریشهدراعماقآرزوهاوخواستههایجمعی،ملتیکهندارد. ملتیکهدرهمهادوارتاریخی،نیکیوروشناییراستودهوبابدیوظلمتستیزداشتهاست. شاهنامه،منظومهمفصلیاستکهحدوداًازشصتهزاربیتتشکیلشدهاستودارایسهدورهاساطیری،پهلوانی،تاریخیاست. فردوسیبرمنابعبازماندهکهن،چنانکاخرفیعیازسخنبنیانمینهدکهبهقولخودشبادوباراننمیتواندگزندیبدانبرساندوگذشتسالیانبرآنتأثیریندارد. دربرخوردباقصههایشاهنامهودیگرداستانهایاساطیریفقطبهظاهرداستانهانمیتوانبسندهکرد. زبانقصههایاساطیری،زبانیآکندهازرمزوسمبلاستوبیتوجهیبهمعانیرمزیاساطیر،شکوهوغنایآنهاراتاحدقصههایمعمولیتنزلمیدهد. حکیمفردوسیخودتوصیهمیکند: تواینرادوغوفسانهمدانبهیکسانروشدرزمانهمدان ازاوهرچهاندرخوردباخرددگربررهرمزمعنیبرد شاهنامهروایتنبردخوبیوبدیاستوپهلوانان،جنگجویانایننبرددائمیدرهستیاند. جنگکاوهوضحاکظالم،کینخواهیمنوچهرازسلموتور،مرگسیاوشبهدسیسهسودابهو . . . همهحکایتازایننبردوستیزدارند. تفکرفردوسیواندیشهحاکمبرشاهنامههمیشهمدافعخوبیهادربرابرظلموتباهیاست. ایرانکهسرزمینآزادگانمحسوبمیشودهموارهموردآزارواذیتهمسایگانشقرارمیگیرد. زیباییوشکوهایران،آنرادرمعرضمصیبتهایگوناگونقرارمیدهدوازهمینروپهلوانانشباتمامتوانبهدفاعازموجودیتاینکشوروارزشهایعمیقانسانیمردمانشبرمیخیزندوجانبرسراینکارمینهند. برخیازپهلوانانشاهنامهنمونههایمتعالیانسانیهستندکهعمرخویشرابهتمامیدرخدمتهمنوعانخویشگذراندهاست. پهلوانانیهمچونفریدون،سیاوش،کیخسرو،رستم،گودرزوطوسازایندستهاند. شخصیتهایدیگرینیزهمچونضحاکوسلموتوروجودشانآکندهازشرارتوبدخوییوفساداست. آنهامأموراناهریمنندوقصدنابودیوفساددرامورجهانرادارند. قهرمانانشاهنامهبامرگ،ستیزیهمارهدارندواینستیزنهرویگردانیازمرگاستونهپناهبردنبهکنجعافیت،بلکهپهلواندرمواجههودرگیریباخطراتبزرگبهجنگمرگمیرودودرحقیقت،زندگیراازآغوشمرگمیدزدد. اغلبداستانهایشاهنامهبیاعتباریدنیارابهیادخوانندهمیآوردواورابهبیداریودرسگرفتنازروزگارمیخواندولیدرهمینحالآنجاکههنگامسخنعاشقانهمیرسدفردوسیبهسادگیوباشکوهوزیباییموضوعرامیپروراند. نگاهیبهپنجگنجنظامیدرمقایسهباشاهنامه،اینحقیقترابرمانمایانترمیکند. درپنجگنج،شاعرعارفکهذهنیتیتغزلیوزبانینرموخیالانگیزدارد،دروادیحماسهچنانغریقتصویرسازیوتوصیفاتتغزلیشدهکهجایومقامزبانحماسهرافراموشکردهاستحالآنکهکهفردوسیحتیدرتوصیفاتتغزلیدرشأنزبانحماسه،ازتخیلوتصاویربهرهمیگیردوازازدحامبیهودهتصاویردرزبانحماسیاشپرهیزمیکند. تصویرسازی تصویرسازیدرشعرفردوسیجاییبسیارمهمدارد. شاعرباتجسمحوادثوماجراهایداستاندرپیشچشمخوانندهاوراهمراهباخودبهمتنحوادثمیبرد،گوییخوانندهداستانرابرپردهسینمابهتماشانشستهاست. تصویرسازیوتخیلدراثرفردوسیچنانمحکمومتناسباستکهحتیاغلبتوصیفاتطبیعیدربارهطلوع،غروب،شب،روزو . . . درشعراوحالتوتصویریحماسیداردوظرافتودقتحکیمطوسدرچنیننکاتیموجبهماهنگیجزئیتریناموردرشاهنامهباکلیتداستانهاشدهاست. چندبیتزیردرتوصیفآفتاببیانشدهاست: چوخورشیدازچرخگردندهسربرآوردبرسانزرینسپر پدیدآمدآنخنجرتابناکبهکرداریاقوتشدرویخاک چوزرینسپربرگرفتآفتابسرجنگجویانبرآمدزخواب واینهمتصویریکهشاعرازرسیدنشبدارد: چوخورشیدتابندهشدناپدیدشبتیرهبرچرخلشگرکشید موسیقی موسیقیدرشعرفردوسیازعناصراصلیشعرمحسوبمیشود. انتخابوزنمتقاربکههجاهایبلندآنکمترازهجاهایکوتاهاست،موسیقیحماسیشاهنامهراچندبرابرمیکند. علاوهبراستفادهازوزنعروضیمناسب،فردوسیبابهکارگیریقافیههایمحکموهمحروفیهایپنهانوآشکار،انواعجناس،سجعودیگرصنایعلفظیتأثیرموسیقاییشعرخودراتاحدممکنافزایشمیدهد

قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .

  

 « پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »


مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 127

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما