مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 12
فهرست مطالب مقدمه ............................................................................................................................................................2 مديريتکلاسچيست؟ 3 مفهوممدیریتکلاس 4 مدیریتدرکلاسوویژگیهایمعلم 5 اهدافمديريتکلاس 6 اصولمديريتکلاس 7 مهارتهايمديريتکلاس 8 روشهايمديريتکلاس 9 منبع: 12 مدیریت معلم درکلاس درس چگونه است؟ مقدمه امروزهباوجودايجادتغييراتعميقدرنظامآموزشوپرورشوتغييردرسياستهاوبرنامهريزيهايآموزشي،بعضيازمعلماندرروياروييبامسائلومشکلاتآموزشيفاقدتواناييهايلازمواساسيهستندوازروشهايقديمومهارتهايسنتيوانفراديبرايادارهيکلاسخوداستفادهکنند. همينامرباعثکنديشکلگيريفرايندياددهي- يادگيريوآسيبپذيريامرآموزششدهاست. تحقيقاتبيشمارنشاندادهاند،بعضيازمشکلاتاخلاقيواجتماعينوجوانانماحاکيازجذابنبودنمحيطمدرسهوکلاسدرسوکشمکشهاياينگونهدانشآموزانبامعلمانودرنتيجهافتتحصيليآنانبودهاست. لذاوجودمديريتکارآمدمعلمانوايجادشرايطلازمبرايتسهيلدرامريادگيريدرکلاسدرسکهمطابقنيازهاوويژگيهايفراگيرانباشد،لازمهيجامعهيامروزيوراهگشايبسياريازمشکلاتنوجواناناست. درايننوشتار،ضمنارائهيتعاريفيازمديريت،اصولوهدفهايآن،مهارتهاوروشهايمديريتيکلاسدرسمعرفيوموردبحثقرارگرفتهاند. بعضيعقيدهدارند،مديريتکلاسدرسفقطباحفظنظموانضباطکلاسقابلطرحاست،امامديريتکلاسدرسسخنيبسفراترازآناست. معلمموفقکسياستکهکلاسدرسرابهگونهايآمادهسازدتاپاسخگويتماميچالشهادرطولتدريسباشد. معلمبايدتواناييهايخودرابشناسد،روشتدريسخودراارزيابيکندواگرروشهاقديميوکهنهباشندروشپوياوزندهايراپيشگيردتاروحيهيخلاقيتونوآوريرادرنهاددانشآموزانشکوفاسازد. اوبايدروشهايبرخوردبامشکلاتدرسرابشناسدوراهبرديرااتخاذکندکهفرايندياددهي- يادگيريرامختلنسازدومشکلاتجزئيکلاساو،بهمشکلاتکليووخيمتبديلنشود. همچنينبايدرفتاريداشتهباشدکهدانشآموختگانکلاسدرساو،مسائلآموزشيومشکلاترفتاريخودرادرمحيطيآراموسرشارازمحبتوغيرتهديدآميزحلکنند. بهگفتهيايرنز،برخيازمعلماندرهنرمعلمياستعدادبيشتريدارند؛اگرچهممکناستضرورتاًدرعلممعلمياستعدادخوبينداشتهباشند. اينگروهازمعلمانميتوانند،فضايکلاسرابهصورتيماهرانهبراييادگيري،مساعدودلانگيزکنندومسائلومشکلاتانضباطيآنرابهحداقلبرسانند. معلمان،علاوهبرکسبمهارتهايمربوطبههنرمعلمي،يعنيتسلطبرکلاسوداشتنمهارتهايآموزشيبايدواکنشهاوراهبردهايمعينديگريرانيزبرايادارهيکلاسدرسيادبگيرند. مطالعاتمتعددنشاندادهاست،معلمکارآمدوفعالمعلمياستکهميتواندبراساستواناييخود،بههدفهايموردنظريادگيريونيزدومهارتزيردستيابد: 1. مديريتادارهيکلاس 2. تدريسکارآ مديريتکلاسچيست؟ مهمتريندغدغهيمعلمانمبتدي،ازادارهيکلاسويابهتعبيريمديريتادارهيکلاسدرسناشيميشود. برقرارينظموکنترلکلاسوتدريسموفق،مجموعهنگرانيهاياينگونهمعلماناست. بنابراينآگاهيازمفهوممديريتکلاسوراهبردهايآن،راهيبرايرفعايننگرانيهاست. درتعريفمديريتکلاسدرسگفتهشدهاست: «مديريتکلاسدرسايجادشرايطلازمبرايتحققيادگيرياست.» برايناساسميتواناستنتاجکرد،مهارتهايمديريتکلاسدرس،سنگبنايکلموفقيتدرتدريساست. اينامربهويژهدرکلاسهايدرسمدرسههايايرانکهمملوازدانشآموزانياستکهگاهيشمارآنانبالاترازحداستاندارداست،ازاهميتويژهايبرخورداراست.یکیازعواملیکهامروزهمعلمان،مدیرانوسیاستگذارانآموزشوپروشبهعنوانموضوعیمهمواساسیبدانتوجهدارند،عاملمدیریتکلاساستکهازدیربازبهعنوانپیچیدهترینموضوعدربهبودکیفیتآموزششناختهشدهاستتشکیلوادارهیکلاسازوقتگیرترینفعالیتهایحرفهیمعلمیتلقیمیشود. هنگامیکهبیشتروقتکلاسصرفمشکلاتانضباطیشود،بهطورعملیزمانکمتریبرایتدریسویادگیریدروسباقیمیماند. بدینجهتکمیسیونیاددهیویادگیرینکاتیراکهنتیجهمطالعاتمحققیناینامربودهاستبیانمیدارد: مفهوممدیریتکلاس مجسمکنیدمعلمیبهکلاسواردمیشودوازدانشآموزانمیپرسدجلسهیقبلتاچهصفحهاییاموضوعیتدریسصورتگرفتودانشآموزانپاسخدهندفلانصفحه،معلمبهکنارتابلومیرودومشغولتدریسمیشود. دراینصورت،معلمهدفمندنیستزیراطرحوبرنامهیمشخصیندارد. حالاینپرسشمطرحاستکهمعلمبهعنوانیکعنصرهوشمندکلاسدرس،اگرفراگیرنده،رسانه،وسایلآموزشی،محتوا،روشهاو... دراختیارقرارگیرندچگونهمیتواندبهصورتهدفمندبرنامهریزیکند؟زیرارمزموفقیتدرادارهیکلاسبهبرنامهریزیقبلیارتباطدارد. برایمعلمتنهاطرحدرسکفایتنمیکنداودرکارخودبایدبهپیشگیریازرویدادهاییبیاندیشدوقبلازورودبهکلاسبهبهترینوجهبرنامهریزینماید. تادرامررسیدگیبهتکالیفسرگرداننباشد. اگربهتعریفمدیریتکلاسکهعبارتاست: تهیه،تدارکواتخاذشیوههایلازمبرایایجادوحفظمحیطیکهآموختنوآموزشبتوانددرآناتفاقبیافتدبیاندیشیم،درمییابیممدیریتکلاسمفهومیوسیعترازنظموانضباطداردکهصرفاًساکتنگهداشتندانشآموزاندرکلاسهیچایرادیندارد،امانبایدحرفاصلیمعلمدرکلاستلقیشود. معلمانیدرامرمدیریتکلاسموفقهستندکهنظموانضباطرادرجایگاهمناسبآندرکلصحنهیآموزشقرارمیدهندمدیریتکلاسهمچنینمستلزمآناستکهباایجادمحیطیادگیریمناسببهدانشآموزانیادبدهیمچگونهرفتارخودرادرکلاسادارهکنند. دراینراستاکلاسداریمفهومیوسیعترازنظموانضباطمییابد. وهدفهایآموزشیمعلمرانیزدربرمیگیردبااجرایطرحهاوبرنامههایمدیریتکلاس،معلمنهتنهاامیدواراستکهمیدانیادگیریدانشآموزانافزایشیابدبلکهبهآنانکمکمیکندکهمتوجهرفتارخودباشندوآنرااصلاحنمایند. مدیریتدرکلاسوویژگیهایمعلم ویژگیهایمعلمدرمدیریتکلاسنقشمهمیدارد. معلمبهعنوانفردیرشدیافتهبایدازتواناییجسمی- عقلی،روانی- عاطفیواجتماعیبرخوردارباشد. منظورازتواناییجسمی- عقلیآناستکهیاددهنده،سالموبانشاطبرایکارمهمیکهقراراستانجامدهدآمادگیلازمرابهخوبیکسبکردهباشدزیرامعلمیحرفهایاستکهانرژیوتوانزیادیرامیطلبد. یکیدیگرازتواناییهایمعلمکهازرشدآنانوتجربههایپیشینزندگیشانناشی،میشود،تواناییعاطفی- روانیاست. تواناییروانیدرواقعمیزانرفتارهاییمتناسبباسنوموقعیتیاستکهدرآنقرارگرقتهاست. ازنظرروانیمعلمفردیبالغبهحسابمیآیدورفتارهایاوممکناستالگویفراگیرندگانقرارگیرد. اوبهدرجهایازرشدروانیرسیدهکهمیتواندخشم،هیجانویأسخودرادرمقابلدانشآموزانبهگونهایبروزدهدکهحاصلاینکنشوواکنشسببرشدآنانبهسویتعالیباشد. سرانجامنوعسومتواناییمعلمکهبرخاستهازرشدهمهجانبهیاوست،رشداجتماعیمیباشد. انسانبهعنوانموجودیکهدراجتماعزندگیمیکند،دارایارزشهاییاست،اینارزشهامتأثرازفرهنگجامعهاستوانتظارمیرودکهمعلمنمایندهیفرهنگجامعهخودباشد. مدرسهوکلاسدرسنیزهریکجامعهایکوچکاستکهتحتتأثیرنفوذفرهنگجامعهقرارداردومعلمبایدبهعنوانالگویاینارزشهایاجتماعی،درمورددرستیونادرستی،همخوانیوناهمخوانیآنهابهتبادلنظربپردازند. دراینصورتچندحالتپیشمیآید: نخستارزشهاییوجوددارندکهدرجامعههنوزمورداحترماندوبهکارمیآیند. دومارزشهاییکهدیگراهمیتخودراازدستدادهوتبدیلبهنوعیسنتشدهاندونسلجدیدآنهاراکمکمپشتسرمیگذارد. ازجملهیاینهامیتوانبهاعتقادداشتنبهنحسبودنعددسیزدهاشارهکرد. سوماینکجامعهارزشهاییرامیپذیردکهدرگذشتهوجودنداشتهاند. مانندفرهنگترافیکیاآمدورفتدرخیابان. پسمعلمبایدبداندکهمحورهمهفعالیتهایجامعهدرمدرسهونقطهیعطفآنکلاسدرساستوتحققهرتحولیدرجامعهمرهونهمهیجریانهایآموزشیوپرورشیمیباشدکهدرمرکزآننقشمعلمبهعنوانعنصرهوشمندیکسیستممهمییعنیکلاسدرسحیاتیاست. اهدافمديريتکلاس هدفهايعمدهيمديريتکلاسشاملمواردزيراست: الف) برنامهريزيدرسيبرپايهيآميزهايازتنوعوهدف ب) ارائهيدستورالعملهايشفافبهدانشآموزاندرموردفعاليتهايدرسي ج) هدايتونظارتبريادگيريوفعاليتهايدانشآموزان د) بهکارگيريابزارهايآموزشيومنابعيادگيريوتدريس ه) حرکتمنطقيازيکمرحلهيتدريسبهمرحلهيديگر و) زمانبنديفعاليتهايکلاسوايجادتوازندرآنها ز)
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان