مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 10
بررسيرابطهويژگيهاومکانکنترلمادروفرزندباپيشرفتتحصيليدانشآموزاندختروپسرپايهچهارمابتداييشهرتهراندرسالتحصيلي 76 - 75 هدفازاجراياينپژوهشبررسيرابطهمکانکنترلمادروويژگيهاياوومکانکنترلفرزندباپيشرفتتحصيليفرزندوتعيينسهمهريکازمتغيرهادرپيشبينيپيشرفتتحصيلي،بررسيرابطهمکانکنترلمادروفرزند،مقايسهمکانکنترلدانشآموزاندختروپسرونيزمقايسهمعدلکلنمرههايرياضي،علوموديکتهازنظرانواعمتغيرهايسهيمدرپيشبينيپيشرفتتحصيليوارائهتوصيههايتربيتيبراينمبنابودهاست . تحليلآماريبررويدادههايپژوهشنشاندادکهرابطهبينمکانکنترلمادروفرزندوپيشرفتتحصيليبهاينصورتاستکهدرمورد (( معدلکل )) دانشآموزبهترتيباهميتعوامل،مکانبيرونيدانشآموز،مکانکنترلمادرباگرايششانسومکانکنترلمادرباگرايشدرونيرابطهمنفيباپيشرفتتحصيليدارنديعنيبينمکانکنترلمادروفرزندرابطهوجودندارد. والدين امروزي و به خصوص مادران، حساسيت زيادي درباره درس خواندن و پيشرفت تحصيلي فرزندانشان نشان ميدهند. بسياري از خانوادههايي که فرزندان با هوش و درسخواني دارند، سعي ميکنند از تهيه هيچ نوع امکاناتي دريغ نکنند. خانوادههايي که فرزندانشان به هر دليل، اهل درس و مدرسه نيست، براي جبران کمبودهاي انگيزشي، پول خرج کردن براي معلم خصوصي و آموزشگاه و انواع و اقسام کتابها را سادهترين راه ميپندارند. هم والدين گروه اول و هم والدين گروه دوم، بيشترين فشار را بر روي فرزندان متمرکز ساخته و به اقداماتي يک طرفه روي ميآورند. نقش خانواده در ايجاد «لذت يادگيري» چيست؟ چرا کودک 6- 5 ساله مشتاق يادگيري، وقتي به سنين بالاتر ميرسد، شوق و انگيزه خود را از دست ميدهد؟ آيا اين امر به دليل تأثير عوامل خارج از خانواده است؟ نقشاولیاءدرپیشرفتتحصیلکودکان محیطخانوادگیدانشآموزانپیشرفتهدرسیبامحیطخانوادگیدانشآموزانضعیفچهتفاوتیدارد؟ معلمانغالباًدرکلاسهایخودبهدانشآموزانیبرخوردمیکنندکهباهوشسرشاروکنجکاویوافرخودنهتنهامطالبدرسیرابهسرعتفرامیگیرندبلکهوجودپرانرژیآنان،سؤالاتیکهدرکلاسمطرحمیکنندوطرزدرسجوابدادنآنان،محرکینیرومنددرجهتپیشرفتکلاسمحسوبمیشود. مسلماًهرآموزگاریآرزومنداستدرکلاسخودهرچهبیشترازاینقبیلدانشآموزانداشتهباشد. امادرکناراینشاگردان،کودکاندیگرینیزبهچشممیخورندکهگاهغرقدررویایخودخاموشوآرامگوییدرفضایدیگرودردنیایدیگریغوطهورند. اینانهرگزسؤالنمیکنندکهپیچگاهپاسخصحیحیوکاملیدرمقابلسؤالاتمعلمخودندارندواغلببههنگامجوابدادندرسمضطربخجالتزدهوناراحتند. گاهینیزبرعکسعصبی،پرخاشگروناآرامبهنظرمیرسندکهاینحالتبهخصوصدرحیاطمدرسهوضمنبازیباهمکلاسانبهچشممیخورد. گوییایندانشآموزانمیخواهندتلافیسکوتوکسالتساعاتگذراندهشدهدرکلاسرابافریادوحرکاتخشنجسمانیجبرانکنند. دربسیاریازکشورهابرایپیبردنبهعملاختلافکودکاندریادگیریمطالبدرسیتحقیقاتفراوانیانجامشدهاستتاباتشخیصایننکتهکهچرابرخیازدانشآموزانباوجودداشتنهوشکافینمیتوانندمانندسایرینمطالبرافراگیرندبهآنانکمکگرددوازشکستتحصیلیآنانجلوگیریبهعملآیدزیراعقبافتادگیهایتحصیلیوفقدانروشهایمناسبآموزشگاهبرایمقابلهباآننهتنهااعتمادبهنفسدانشآموزرابهتدریجازبینمیبردبلکهآیندهشغلیوحرفهایاورانیزبهخطربیندازد. درسالهایاخیرگروهیازمتخصصینتعلیموتربیتدرکشورضمنبررسیوتحقیقدرموردعللعقبافتادگیتحصیلیدانشآموزانباخانوادههایبسیارینیزتماسحاصلنمودهوبامادرانفراوانیمصاحبهنمودهاندتاضمنآشناییبامحیطخانوادگیشاگردانخصوصیاتخانوادگیدانشآموزانپیشرفتهودانشآموزانضعیفوعقبافتادهدرسیکلاسهاراباهممقایسهکنند. آنطورکهازنتایجتحقیقاتبرمیآیدمحیطخانوادگیایندودستهدانشآموزانکاملاًازنظرمادیوفرهنگیباهمفرقداردوازآنگذشتهطریقآموزشیمادرانبرفرزندانخوددرمیانطبقاتاجتماعینیزمتفاوتاست. درطیتحقیقاتمسلمگشتهاستکهمادرانشاگردانزرنگاغلبگرمتروبامحبتترازمادراندیگربهنظرمیرسندوازابزارمحبت،صحبتوهمکلامیباکودکخوداباندارنداینمادرانبهشخصیتفرزندشاناحتراممیگذارند،اوراکمترسرزنشمیکنند،توانائیهایاورادرنظرمیگیرندوبدوناینکهفشارزیادبهویواردکنندیادائمبرایدرسومشقشازاوبازخواستنمایند،محیطمناسبیدرخانهبرایشفراهممیکنندتابتوانددرآرامشکاملتکالیفشراانجامدهد. اینمادرانضمنزیرنظرداشتنتکالیفدرسیفرزندشانراآزادمیگذارندتاآنطورکهمایلاستدرسبخواندواستقلالوخودکاریرادراوتشویقمیکننددرحالیکهاغلبمادرانمهفرزندشانعقبافتادگیتحصیلیداردبهفرزندخودکمترفرصتمیدهندتامسائلومشکلاتشراخودشحلکند. مثلاًبههنگامراهنماییدرسبهاوکمترمهلتمیدهندتاکودکخودشفکرکندوجوابصحیحرابیابدبلکهاغلبمایلندبهزورمفاهیمواطلاعاترابههمانگونهکهدرکتابنوشتهشدهاستبهاومنتقلکنندبسیاریازاینمادرانبهطورناخودآگاهازبزرگشدنومستقلشدنفرزندخودواهمهدارندوبامراقبتهاودخالتهایفراوانجلویرشداستقلالاورامیگیرندبهعلاوهآناندرمواردبسیاروبهبهانههایمختلففرزندخودراسرزنشمیکنندوبامقایسهدائمیاوباکودکانمانعرشداعتمادبهنفسدراومیگردند. متخصصینتعلیموتربیتضمنبررسیکیفیتتربیتیوخانوادگیایندودستهازدانشآموزانبهایننتیجهرسیدهاندکهمحیطزندگیدانشآموزانساعیوپیشرفتهدرمواردزیربامحیطخانوادگیدانشآموزانضعیفوعقبافتادهدرسیاختلافدارد: 1- برخورداریدانشآموزانساعیازمحیطگرموباثباتخانوادگیدرخانوادهشاگردانپیشرفتهاختلافعقیده،جروبحثهایبیهودهودعواهایخانوادگیمیتواندمولداضطرابوناآرامیدرکودکگرددکمتروجودداردوبهطورکاملخانوادگیآراموپرتفاهمبهنظرمیرسد. 2- برخورداریازوقتآزادوتوجهوالدین: اولیاشاگردانزرنگبهخصوصمادرانآنانوقتبیشتریراصرفتربیتوآموزشیفرزندخودمیکنندبااوبیشتربهصحبتوبازیمیپردازندبهاوجرأتاظهارنظروشرکتدرتصمیمگیریهایخانوادگیرامیدهندازاوانتظارپیشرفتوترقیدارندواورابهصورتفردمسئولیمیبیندکهدارایتواناییهاواستعدادهایمتعدداستبنابراینمحیطخانهوبرنامههایزندگیخودراطوریتنظیممیکنندکهبهرشدوتعالیاینتواناییهابینجامداینمادرانبهفرزندخودتوجهنشاندادهواجازهمیدهندکهاوغمها،شادیهاونگرانیهایشرابدوناینکهموردتمسخرویاسرزنشقراربگیردآزادانهابرازکند. 3- توافقاولیاءدرموردمسائلتربیتی- درغالبخانوادههاییکهموردمصاحبهقرارگرفتهبهنظرمیرسیدکهپدرومادردرموردمسائلتربیتیتوافقدارندوکمتراتفاقمیافتدکهپیشنهادمادروراهوروشتربیتیاوموردسرزنشوانتقادپدرخانوادهقرارگیردویابرعکسبهعبارتدیگرپدرومادرهرکدامباتائیدنظروروشدیگریبهتحکیمشخصیتویدرخانوادهکمکمیکنندبدیهیاستاختلافاتسلیقهایاولیاءدورازچشموحضورکودکانموردبحثوبررسیقرارگرفتهاولیاءسعیمیکنندبهنحویبهتوافقبرسند. 4- تحملاولیاءدرمقابلسروصداوریختوپاشکودکان – اولیاءدانشآموزانپیشرفتهاکثراًدرموردسروصداوریختوپاشکودکانتحملبیشتریازخودنشانمیدهندوبااینکهبهنظموتربیتمحیطخانهتوجهدارنداماشادیوآرامشکودکبرایشاناهمیتویژهایداردوبهآثارمثبتوتربیتیبازیدررشدکودکواقفندامامادرانایندانشآموزانفرزندانخودراطوریعادتمیدهندکهپسازپایانبازیویاکارهایدرسیخودبهتناسبسنوتوانائیشبهمرتبکردنونظافتمحیطاطرافبپردازندودرحفظپاکیزگیوزیبائیمحیطزندگیاورانیزشریکمینمایند. 5- تحملاولیاءدرموردعدماطاعتکودکانازبزرگسالان- بااینکههردودستهنسبتبهعدماطاعتکودکانازپدرومادروبهطورکلیبزرگسالانحساسبودنداولیاءکودکانضعیفبهطورمحسوسیکمتحملتروحساسترازدستهدیگراولیاءبهنظرمیرسیدندضمنمحاصباتیکهبامادرانمختلفانجامگرفتمشخصگردیدکهمادرانشاگردانپیشرفتهدرمقابلشیطنتهاواحیاناًکارهایناپسندخودکهازرویناآگاهیانجاممیشدهکمتربهتنبیهوسرزنشمتوسلمیشوندبلکهسعیمیکنندضمنصحبت،استدلالوبحثدرموردموضوع،کودکرانسبتبهعواقبرفتارشآگاهکنندوضمناًفرصتیبرایجبرانکارناشایستدراختیاراوقراردهنددرحالیکهبرخیازمادرانشاگردانعقبافتادهدرسیاظهارمیداشتندکهاکثراًباتنبیهبدنی،دادکشیدنوسرزنشکودکسعیمیکنندمسائلانضباطیراحلکنند. 6- عکسالعملاولیادرمقابلانتظاراتوتوقعاتبلهوسانهفرزند- بهنظرمیرسدکهمادرانشاگردانزرنگازقدرتشخصیتیبیشتریبرخورداربودهمیتوانندبدونابرازخشونتدرمقابلهوسهاوتوقعاتزیادفرزندخودمقاوموباثباتباشنددرحالیکهمادرانشاگردانضعیف،گاهخشن،زمانیتسلیموگاهینامطمئنومتزلزلبهنظرمیرسندبرخیازاینمادراناظهارداشتندکهبرایتهدیدوترساندنبهشوهرخودشکایتمیکنندچیزیکهمسلماًبهرابطهخوبوسالمپدروفرزندلطمهواردمیآوردوباعثمیشودتصویرخشنونامهربانیازپدردرذهنفرزندباقیبماند. نکاتفوقثابتمیكندکهفضایخانوادگیکودکانیکهمعمولاًردیفهایعقبکلاسرااشغالمیکنندومشکلاتدرسیفراواندارنددارایکیفیتپایینیاست.محیطزندگیایندانشآموزانغالباًبیثباتیناآراموخالیازتجربیاتمفیدتربیتیاستمادرانشانکمحوصلهوگرفتاربهنظرمیرسندوکمترتحملسروصداوبازیهایکودکانهفرزندخودرادارند. رفتاراینمادراندربرخوردبهمسائلومشکلاتکودکانتاحدودیخشنوناآراماستاینرفتارواکنشهایناشیازترسونگرانیرادرکودکانبهوجودمیآوردومانعرشدذهنیآنانمیگرددبرایهمیناستکهاینقبیلشاگرداندرمقابلهرنوعفعالیتآموزشیابرازانزجاریابیعلاقگیمینمایندورفتهرفتهباازدستدادنحسناعتمادبهنفسبهصورتدانشآموزانضعیفوعقبماندهتحصیلیدرمیآیند. محیطخانوادگیدانشآموزانپیشرفتهدرسیبامحیطخانوادگیشاگردانضعیفچهتفاوتیدارد؟ بیتفاوتی- بیحوصلگی- خشونتاولیاءواکنشهایترسواضطرابرادرکودکانبهوجودمیآوردکهبهسلامتروانآنانصدمهمیزندورشدذهنیرامتوقفمیسازد.شاگردانزرنگغالباًازمحیطگرموباثباتخانوادگی- وقتبیشتر- توجهبیشتروتحملاولیاءخودبرخوردارند. اهمیتوضرورتتغییرنگرشدرمدیران تاریخباملّتبزرگیکهنمیتواندنیازهایتربیتیشهروندانخودرارفعکندخوبتانخواهدکرد. درصورتوجودویژگیهایزیررهبرانتربیتیوآموزشیازپسپیچیدگیجهانامروزبرخواهندآمد. اینویژگیهاشامل: 1- بینشاستراتژیک 2- رویکردجهانیبهمعضلاتکنونی 3- تواننوآوریوانطباقباتغییر 4-
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان