محل لوگو

مقاله درباره بررسي رابطه ويژگيهاو مکان کنترل مادر و فرزند با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر و پسر پايه چهارم ابتدايي شهر تهران در سال تحصيلي 76


فرمت فایل: ورد- Word Image result for word 

مرجع فایل - قابل ویرایش ) 

 

تعداد صفحه : 10
بررسيرابطهويژگيهاومکانکنترلمادروفرزندباپيشرفتتحصيليدانشآموزاندختروپسرپايهچهارمابتداييشهرتهراندرسالتحصيلي 76 - 75 هدفازاجراياينپژوهشبررسيرابطهمکانکنترلمادروويژگيهاياوومکانکنترلفرزندباپيشرفتتحصيليفرزندوتعيينسهمهريکازمتغيرهادرپيشبينيپيشرفتتحصيلي،بررسيرابطهمکانکنترلمادروفرزند،مقايسهمکانکنترلدانشآموزاندختروپسرونيزمقايسهمعدلکلنمرههايرياضي،علوموديکتهازنظرانواعمتغيرهايسهيمدرپيشبينيپيشرفتتحصيليوارائهتوصيههايتربيتيبراينمبنابودهاست . تحليلآماريبررويدادههايپژوهشنشاندادکهرابطهبينمکانکنترلمادروفرزندوپيشرفتتحصيليبهاينصورتاستکهدرمورد (( معدلکل )) دانشآموزبهترتيباهميتعوامل،مکانبيرونيدانشآموز،مکانکنترلمادرباگرايششانسومکانکنترلمادرباگرايشدرونيرابطهمنفيباپيشرفتتحصيليدارنديعنيبينمکانکنترلمادروفرزندرابطهوجودندارد. والدين امروزي و به خصوص مادران، حساسيت زيادي درباره درس خواندن و پيشرفت تحصيلي فرزندان‌شان نشان مي‌دهند. بسياري از خانواده‌هايي که فرزندان با هوش و درس‌خواني دارند، سعي مي‌کنند از تهيه هيچ نوع امکاناتي دريغ‌ نکنند. خانواده‌هايي که فرزندان‌شان به هر دليل، اهل درس و مدرسه نيست، براي جبران کمبودهاي انگيزشي، پول خرج کردن براي معلم خصوصي و آموزشگاه و انواع و اقسام کتاب‌ها را ساده‌ترين راه مي‌پندارند. هم والدين گروه اول و هم والدين گروه دوم، بيشترين فشار را بر روي فرزندان متمرکز ساخته و به اقداماتي يک طرفه روي مي‌آورند. نقش خانواده در ايجاد «لذت يادگيري» چيست؟ چرا کودک 6- 5 ساله مشتاق يادگيري، وقتي به سنين بالاتر مي‌رسد، شوق و انگيزه خود را از دست مي‌دهد؟ آيا اين امر به دليل تأثير عوامل خارج از خانواده است؟ نقشاولیاءدرپیشرفتتحصیلکودکان محیطخانوادگیدانشآموزانپیشرفتهدرسیبامحیطخانوادگیدانشآموزانضعیفچهتفاوتیدارد؟ معلمانغالباًدرکلاسهایخودبهدانشآموزانیبرخوردمیکنندکهباهوشسرشاروکنجکاویوافرخودنهتنهامطالبدرسیرابهسرعتفرامیگیرندبلکهوجودپرانرژیآنان،سؤالاتیکهدرکلاسمطرحمیکنندوطرزدرسجوابدادنآنان،محرکینیرومنددرجهتپیشرفتکلاسمحسوبمیشود. مسلماًهرآموزگاریآرزومنداستدرکلاسخودهرچهبیشترازاینقبیلدانشآموزانداشتهباشد. امادرکناراینشاگردان،کودکاندیگرینیزبهچشممیخورندکهگاهغرقدررویایخودخاموشوآرامگوییدرفضایدیگرودردنیایدیگریغوطهورند. اینانهرگزسؤالنمیکنندکهپیچگاهپاسخصحیحیوکاملیدرمقابلسؤالاتمعلمخودندارندواغلببههنگامجوابدادندرسمضطربخجالتزدهوناراحتند. گاهینیزبرعکسعصبی،پرخاشگروناآرامبهنظرمیرسندکهاینحالتبهخصوصدرحیاطمدرسهوضمنبازیباهمکلاسانبهچشممیخورد. گوییایندانشآموزانمیخواهندتلافیسکوتوکسالتساعاتگذراندهشدهدرکلاسرابافریادوحرکاتخشنجسمانیجبرانکنند. دربسیاریازکشورهابرایپیبردنبهعملاختلافکودکاندریادگیریمطالبدرسیتحقیقاتفراوانیانجامشدهاستتاباتشخیصایننکتهکهچرابرخیازدانشآموزانباوجودداشتنهوشکافینمیتوانندمانندسایرینمطالبرافراگیرندبهآنانکمکگرددوازشکستتحصیلیآنانجلوگیریبهعملآیدزیراعقبافتادگیهایتحصیلیوفقدانروشهایمناسبآموزشگاهبرایمقابلهباآننهتنهااعتمادبهنفسدانشآموزرابهتدریجازبینمیبردبلکهآیندهشغلیوحرفهایاورانیزبهخطربیندازد. درسالهایاخیرگروهیازمتخصصینتعلیموتربیتدرکشورضمنبررسیوتحقیقدرموردعللعقبافتادگیتحصیلیدانشآموزانباخانوادههایبسیارینیزتماسحاصلنمودهوبامادرانفراوانیمصاحبهنمودهاندتاضمنآشناییبامحیطخانوادگیشاگردانخصوصیاتخانوادگیدانشآموزانپیشرفتهودانشآموزانضعیفوعقبافتادهدرسیکلاسهاراباهممقایسهکنند. آنطورکهازنتایجتحقیقاتبرمیآیدمحیطخانوادگیایندودستهدانشآموزانکاملاًازنظرمادیوفرهنگیباهمفرقداردوازآنگذشتهطریقآموزشیمادرانبرفرزندانخوددرمیانطبقاتاجتماعینیزمتفاوتاست. درطیتحقیقاتمسلمگشتهاستکهمادرانشاگردانزرنگاغلبگرمتروبامحبتترازمادراندیگربهنظرمیرسندوازابزارمحبت،صحبتوهمکلامیباکودکخوداباندارنداینمادرانبهشخصیتفرزندشاناحتراممیگذارند،اوراکمترسرزنشمیکنند،توانائیهایاورادرنظرمیگیرندوبدوناینکهفشارزیادبهویواردکنندیادائمبرایدرسومشقشازاوبازخواستنمایند،محیطمناسبیدرخانهبرایشفراهممیکنندتابتوانددرآرامشکاملتکالیفشراانجامدهد. اینمادرانضمنزیرنظرداشتنتکالیفدرسیفرزندشانراآزادمیگذارندتاآنطورکهمایلاستدرسبخواندواستقلالوخودکاریرادراوتشویقمیکننددرحالیکهاغلبمادرانمهفرزندشانعقبافتادگیتحصیلیداردبهفرزندخودکمترفرصتمیدهندتامسائلومشکلاتشراخودشحلکند. مثلاًبههنگامراهنماییدرسبهاوکمترمهلتمیدهندتاکودکخودشفکرکندوجوابصحیحرابیابدبلکهاغلبمایلندبهزورمفاهیمواطلاعاترابههمانگونهکهدرکتابنوشتهشدهاستبهاومنتقلکنندبسیاریازاینمادرانبهطورناخودآگاهازبزرگشدنومستقلشدنفرزندخودواهمهدارندوبامراقبتهاودخالتهایفراوانجلویرشداستقلالاورامیگیرندبهعلاوهآناندرمواردبسیاروبهبهانههایمختلففرزندخودراسرزنشمیکنندوبامقایسهدائمیاوباکودکانمانعرشداعتمادبهنفسدراومیگردند. متخصصینتعلیموتربیتضمنبررسیکیفیتتربیتیوخانوادگیایندودستهازدانشآموزانبهایننتیجهرسیدهاندکهمحیطزندگیدانشآموزانساعیوپیشرفتهدرمواردزیربامحیطخانوادگیدانشآموزانضعیفوعقبافتادهدرسیاختلافدارد: 1- برخورداریدانشآموزانساعیازمحیطگرموباثباتخانوادگیدرخانوادهشاگردانپیشرفتهاختلافعقیده،جروبحثهایبیهودهودعواهایخانوادگیمیتواندمولداضطرابوناآرامیدرکودکگرددکمتروجودداردوبهطورکاملخانوادگیآراموپرتفاهمبهنظرمیرسد. 2- برخورداریازوقتآزادوتوجهوالدین: اولیاشاگردانزرنگبهخصوصمادرانآنانوقتبیشتریراصرفتربیتوآموزشیفرزندخودمیکنندبااوبیشتربهصحبتوبازیمیپردازندبهاوجرأتاظهارنظروشرکتدرتصمیمگیریهایخانوادگیرامیدهندازاوانتظارپیشرفتوترقیدارندواورابهصورتفردمسئولیمیبیندکهدارایتواناییهاواستعدادهایمتعدداستبنابراینمحیطخانهوبرنامههایزندگیخودراطوریتنظیممیکنندکهبهرشدوتعالیاینتواناییهابینجامداینمادرانبهفرزندخودتوجهنشاندادهواجازهمیدهندکهاوغمها،شادیهاونگرانیهایشرابدوناینکهموردتمسخرویاسرزنشقراربگیردآزادانهابرازکند. 3- توافقاولیاءدرموردمسائلتربیتی- درغالبخانوادههاییکهموردمصاحبهقرارگرفتهبهنظرمیرسیدکهپدرومادردرموردمسائلتربیتیتوافقدارندوکمتراتفاقمیافتدکهپیشنهادمادروراهوروشتربیتیاوموردسرزنشوانتقادپدرخانوادهقرارگیردویابرعکسبهعبارتدیگرپدرومادرهرکدامباتائیدنظروروشدیگریبهتحکیمشخصیتویدرخانوادهکمکمیکنندبدیهیاستاختلافاتسلیقهایاولیاءدورازچشموحضورکودکانموردبحثوبررسیقرارگرفتهاولیاءسعیمیکنندبهنحویبهتوافقبرسند. 4- تحملاولیاءدرمقابلسروصداوریختوپاشکودکان – اولیاءدانشآموزانپیشرفتهاکثراًدرموردسروصداوریختوپاشکودکانتحملبیشتریازخودنشانمیدهندوبااینکهبهنظموتربیتمحیطخانهتوجهدارنداماشادیوآرامشکودکبرایشاناهمیتویژهایداردوبهآثارمثبتوتربیتیبازیدررشدکودکواقفندامامادرانایندانشآموزانفرزندانخودراطوریعادتمیدهندکهپسازپایانبازیویاکارهایدرسیخودبهتناسبسنوتوانائیشبهمرتبکردنونظافتمحیطاطرافبپردازندودرحفظپاکیزگیوزیبائیمحیطزندگیاورانیزشریکمینمایند. 5- تحملاولیاءدرموردعدماطاعتکودکانازبزرگسالان- بااینکههردودستهنسبتبهعدماطاعتکودکانازپدرومادروبهطورکلیبزرگسالانحساسبودنداولیاءکودکانضعیفبهطورمحسوسیکمتحملتروحساسترازدستهدیگراولیاءبهنظرمیرسیدندضمنمحاصباتیکهبامادرانمختلفانجامگرفتمشخصگردیدکهمادرانشاگردانپیشرفتهدرمقابلشیطنتهاواحیاناًکارهایناپسندخودکهازرویناآگاهیانجاممیشدهکمتربهتنبیهوسرزنشمتوسلمیشوندبلکهسعیمیکنندضمنصحبت،استدلالوبحثدرموردموضوع،کودکرانسبتبهعواقبرفتارشآگاهکنندوضمناًفرصتیبرایجبرانکارناشایستدراختیاراوقراردهنددرحالیکهبرخیازمادرانشاگردانعقبافتادهدرسیاظهارمیداشتندکهاکثراًباتنبیهبدنی،دادکشیدنوسرزنشکودکسعیمیکنندمسائلانضباطیراحلکنند. 6- عکسالعملاولیادرمقابلانتظاراتوتوقعاتبلهوسانهفرزند- بهنظرمیرسدکهمادرانشاگردانزرنگازقدرتشخصیتیبیشتریبرخورداربودهمیتوانندبدونابرازخشونتدرمقابلهوسهاوتوقعاتزیادفرزندخودمقاوموباثباتباشنددرحالیکهمادرانشاگردانضعیف،گاهخشن،زمانیتسلیموگاهینامطمئنومتزلزلبهنظرمیرسندبرخیازاینمادراناظهارداشتندکهبرایتهدیدوترساندنبهشوهرخودشکایتمیکنندچیزیکهمسلماًبهرابطهخوبوسالمپدروفرزندلطمهواردمیآوردوباعثمیشودتصویرخشنونامهربانیازپدردرذهنفرزندباقیبماند. نکاتفوقثابتمیكندکهفضایخانوادگیکودکانیکهمعمولاًردیفهایعقبکلاسرااشغالمیکنندومشکلاتدرسیفراواندارنددارایکیفیتپایینیاست.محیطزندگیایندانشآموزانغالباًبیثباتیناآراموخالیازتجربیاتمفیدتربیتیاستمادرانشانکمحوصلهوگرفتاربهنظرمیرسندوکمترتحملسروصداوبازیهایکودکانهفرزندخودرادارند. رفتاراینمادراندربرخوردبهمسائلومشکلاتکودکانتاحدودیخشنوناآراماستاینرفتارواکنشهایناشیازترسونگرانیرادرکودکانبهوجودمیآوردومانعرشدذهنیآنانمیگرددبرایهمیناستکهاینقبیلشاگرداندرمقابلهرنوعفعالیتآموزشیابرازانزجاریابیعلاقگیمینمایندورفتهرفتهباازدستدادنحسناعتمادبهنفسبهصورتدانشآموزانضعیفوعقبماندهتحصیلیدرمیآیند. محیطخانوادگیدانشآموزانپیشرفتهدرسیبامحیطخانوادگیشاگردانضعیفچهتفاوتیدارد؟ بیتفاوتی- بیحوصلگی- خشونتاولیاءواکنشهایترسواضطرابرادرکودکانبهوجودمیآوردکهبهسلامتروانآنانصدمهمیزندورشدذهنیرامتوقفمیسازد.شاگردانزرنگغالباًازمحیطگرموباثباتخانوادگی- وقتبیشتر- توجهبیشتروتحملاولیاءخودبرخوردارند. اهمیتوضرورتتغییرنگرشدرمدیران تاریخباملّتبزرگیکهنمیتواندنیازهایتربیتیشهروندانخودرارفعکندخوبتانخواهدکرد. درصورتوجودویژگیهایزیررهبرانتربیتیوآموزشیازپسپیچیدگیجهانامروزبرخواهندآمد. اینویژگیهاشامل: 1- بینشاستراتژیک 2- رویکردجهانیبهمعضلاتکنونی 3- تواننوآوریوانطباقباتغییر 4-

قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .

  

 « پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »


مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 141

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما