مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 6
بررسیرابطهافتتحصیلیدانشاموزاندختردورههایراهنماییومتوسطه (4) ·رشدنوجوانانوعدماطلاعخانوادههاازنیازهایجوان نوجواناندرسنبلوغبهعلتتغيراتجسميوروحي،بهمسائليغيرازدرسومدرسهتوجهميكنند . ممكناستشديدا" بهورزشرويآورنديابيشتربهفكرتفريحوگردشباشند . دخترنوجوانيعقيدهداشتكه : درسخواندنمالپسرهااست . ايننوعفكرميتوانداثرنامطلوببرخودودیگردوستانشبگذارد . اوازعدمتوجهخانوادهاشنسبتبهخودوازادیبیشازحدبرادرشگلایهداشت . دوستداشتپسرمیبودومانندبرادرشبههرکجاکهدلشمیخواستبرود . شكستتحصيليدختراندرهمهسطوحتحصیلیخصوصادورهراهنماییومتوسطهبازمينههاوشرايطخانوادگيوبرخيازعواملياويژگيهايخانوادگيچونشغلپدر،ميزانتحصيلاتوالدين،حضوريانبوديكيازوالديندرخانه،وضعيتاقتصاديواندازهخانوادهرابطهدارند . 2- طبقهاجتماعيواقتصاديخانوادهدرجامعهشهریویاروستایمحلزندگی درصدقابلتوجهيازدانشآموزانكهبهطورجديدچارافتتحصيليشدهبعضا" ناگزيربهترکتحصيلميشوند.كودكانيمتعلقبهخانوادههاييهستندكهازتباراقتصاديواجتماعي فوقالعاده،پايينبودهتواما" بافقراقتصاديوفرهنگيمواجهاند،ازانگيزهتحصيليبسيارپايينيبرخوردارند .شغلپدرانهابیشترکارگرسادهساختمانی،کارگرانکورخانههایاجرپزی،کارگرگاوداریهاودامداریهاوجوجهخانههاوکارگرانفصلیودستفروشانهستندویاخانوادهایکهمادرانویادخترانبزرگترسرپرستانهااست . ِ اغلبایندانشآموزانازنظربهرههوشيوجسمانيهيچگونهناراحتيوعقبماندگيندارند،امابراثرفقرخانوادگي،تحملگرسنگيوكمبودهاونداشتنوسايلنميتوانندبهطورمرتبدرمدرسهحضورندارندوبهدلیلغیبتهایمتوالینمیتواننددرسهايخودرافراگيرند،درنتيجهدچارافتتحصیلیميشوند . درواقعاینفقراستبهسلامتوآسايشانهالطمهميزند . اغلبایندانشاموزاندرخانههایحاشیهشهرومحلههایخارجازمحدودزندگیمیکنندکههنوزفاقدساختمانمدرسهاندازاغلبامکاناتشهریبیبهرهاند . مانندمناطقجدیدالاحداثبینشهرکفرهنگیانوروستایکلتپهوجادهروستایینگجهومناطقعشایروپشتتالاریاسحاشیهروستایعلیابادوحاشیهمنطقهکشتارگاهحاشیهشهرکفرهنگیانوجادهقدیمکلتپه–تبت،منطقهمسجدمعراجونور،مسجدافتخاریوبسیاریازمناطقحاشیهایشهرکهتامدرسهمسافتزیادیرابایدطیکنند . اغلباینمناطقهنوزمجهزبهابشهریوشبکهفاظلابشهریوشبکهگازرسانینیستند . ایندانشآموزانبهدليلفقرماليمحلمناسبي،برايانجامتكاليفومطالعهدروسدرخانهندارندوبامشكلروبروهستند . ازيكطرفمحلسكونتومشکلاتآنوازطرفدیگرمدرسههایتازهتاسیسشدهایاستكههنوزتاتکمیلشدندانزمانزیادیلازماست. محلسكونتایندانشآموزانازنظرامكاناتآموزشيوچهازلحاظمعلمان،باكمبودهاييروبرواست،كهمستقيما" برپيشرفتتحصيلياواثرميگذارند . فقرماليسببشدهکهایندانشآموزانازغذايكافيواستراحتلازممحرومبمانندوبرايجبرانكمبودهايخودوخانوادهساعاتيازروزرابهكارمشغولهستنددرنتيجهفرصتكافيبرايانجامتمرينبيشترندارند . اغلبایندانشاموزاندرخانهخودویادیگرانبهکاربافتنقالیوبافتنروسریکامواوملیلهدوزیوپولکدوزیوعروسکسازیبرایشرکتهایبزرگودیگرشغلهایمربوطبهکارزناندرخانهمشغولهستند . همچنينسطحآرزوهايدانشآموزانخانوادهثروتمندومرفهمتفاوتازخانوادههايفقيروكمدرآمداستوهمينتفاوتهايكميوكيفي،بالابودنشكستهايتحصيليدرطبقاتاجتماعيكمدرآمدرابهرغموجودسطحتواناييهايبرابر،توجيهميكند علتافتتحصيليوياتركتحصيليدراینخانوادهامتفاوتاستاماریشههمگیانهافقراست . بسیاریازایندانشآموزاندختربيشتربهعلتكمبودلباسوعدمامكاناتودوریراه،تركتحصيلميكنند . همچنينآمارتعدادیازتركتحصيلكنندگاندخترمدارسراهنماییومتوسطهبوکانبراثرعدمعلاقهوالدينبهتحصيلبودهاست . خانوادههايمتعدديوجوددارندكهاغلبهزينهناچيزتحصيلكودكانبرايآنهامبلغمهميتلقيميشود . دربعضيخانوادههادخترانبايددرخانهبمانندوبهكاركمككنندوياازبچههايكوچكنگهداريكنند . دربررسیکهانجامدادموباانهاصحبتکردمتعدادزیادیازتركتحصيلكنندگانفقرراعاملآنذكركردهاند . 3- سطحفکریوفرهنگیخانوادهوتحصيلاتوالدین بسیاریازمردمروستاهایبوکانبیسوادهستندوزبانفارسیرابهخوبینمیدانندانانامکانتحصیلرانداشتهاندودرمیانجمعیتروستاییوحاشیهشهربوکاننسبتبیسوادیزنانبسیاربالاترازدیگرمناطقاستبطوریکهباجراتمیتوانگفتحدود90درصداززنانبالای 30سالروستاییوحاشیهشهربوکانبیسوادهستند. سطحتحصيلاتوفرهنگخانواده سطحتحصیلاتوفرهنگخانوادههمانندسايرعواملمؤثردرپيشرفتتحصيليبهاشكالمختلفوياافتتحصيليتأثيرميگذارد . 1-3- عدمکمکهایدرسیوتوجهبهدروسدانشاموزانبطورعاموبطوراخصدخترانبهدلیلپايينبودنسطحتحصيلاتوفرهنگخانوادهدردرجهاولسببافتتحصیلیبسیاریازانانشدهاست. 2-3- محرومیتدخترانازمطالعهروزنامهودیگرمجلاتوکتاببهدلیلبیسوادیوالدینوممانعتازمطالعهانهاتوسطاینوالدین 3-3عدمتشویقوایجادانگیزهلازمبرایادامهتحصیلبهدلیلفقرفکریوونداشتننگرشاصولیبهتحصیلخصوصابرایدختران 4-3- عدمتوجهلازمبهمسلهمدرسهوتحصیلفرزندانبهدلیلبیسوادیویاکمسوادیوالدین 5-3- عدمهمکاریبامدرسهومعلمانومربیانوعدمشرکتدرجلساتبرگزارشدهتوسطمدرسهونااگاهیازوضعیتتحصیلیدخترانبویژهازسویپدارانشانبهدلیلشرمازمراجعهبهمدرسهدخترانهوروبروشدنبامربیانومعلمانزندرچنینخانوادهایغالبازنانبرایاگاهیازوضعیتتحصیلیدخترانشانهممراجعهنمیکنند . ویکنکتهبسیارحایزاهمیتاینکهچنیندانشاموزانیهیچوقتدوستندارندکهوالدینانهاخصوصامادرانشانبهمحلتحصیلشانمراجعهنمایندچهبسادرصورتمراجعهانهاکاربهدعواومرافعهنیزبکشد . وبههمینخاطردرصورتاحضاروالدینانهاازسویمدرسههمیشهبهانههایبرایعدمامدنوالدینشاندارند . 4- تعدادجمعیتخانواده افزايشجمعيتشهربوکانخصوصاحاشیهنشینهایاطرافيكيازمشكلاتاساسيوکلیاموزشوپرورشميباشدوازديادروزافزونآنراتهديدميكند . بطوریکهبرنامهریزیاساسیبرایانرانمیتوانانجامداد . پیشرفتجمعیتمتناسبباامکاناتاموزشوپرورشنیست . ازديادبيرويهجمعيتخانوادههاباعثشدهاستكهكودكانبهخوبيرشدنكنندوتربيتدرستيبرويآنهاانجامنگيرد . دانشاموزانیکهدرخانوادههاييكهتعدادشانزياداست،زندگیمیکنندبهمراتب،زودتروبیشتربهانحرافكشيدهمیشوند . اغلبچنیندانشاموزانیزودترباپسراندوستمیشوندوبیشترازبقیهازمدرسهغیبتمیکنند . حتیانحرافاتجنسیدرمیانانهابیشتراست . درطولسالهایخدمتباچندنفرازانهاروبروشدهام . گزارشاتزیادیازچنیندانشاموزانیبهدفاترمدارسرسیدهاستکهباخودسیگار،فیلموعکسهایمبتذل،نوارکاستوسیدی،وغیرهداشتهاند معدلدرسيوبهرههوشیآنهاخیلیکمترازدانشاموزانیاستکهدرخانوادهباجمعیتکمتریبرخوردارند . متاسفانهخانوادهایکهدرحاشیهشهرزندگیمیکنندبیشتراز 5 نفرجمعیتدارند 5-اشتغالدخترانضمنتحصیل یکیازعللهایمهمافتتحصیلیویاترکتحصیلدختراندانشاموزدورههایراهنماییوخصوصامتوسطهدرشهربوکاناشتغالدختراندرطولتحصیلاست . همانطورکهقبلااشارهگردیدبیشترمناطقحاشیهشهربوکانراخانوادهایمهاجریتشکیلمیدهندکهبهامیدبهبودوضعیتمادیخانوادهازروستاههایاطرافبهشهرآمدهاند. لذادراینگونهخانوادهابایدهمهوازهمهبیشتردخترانوزنانخانوادهبایدتلاشخودرابنمایند . کمتربخورندکمتربپوشندوبیشترکارکنند . عمدهتریندلیلوالدینبریبهکارگیریدخترانفقراستوعنوانمیکنندکارکودکانبهبهبودوضعیتاقتصادیآنانکمکمیکند. بیشتردخترانمستقلابرایخودکارنمیکنندبلکهازسویکارفرمایانیویاکسانیدیگرازوالدینشانبهاجارهگرفتهمیشوند . اناندرکارگاههایقالیوفرشبافیخصوصی،فروشگاههایعرضهمحصولاتآرایشیوبهداشتیزنانه،منشگریمطبپزشکانوشرکتهایخصوصی،رفتوروبوپختوپزومراقبتازکودکانوسالمندان،کاردرتولیدیهایسریدوزیخیاطیوعروسکسازی،ودرروستاههاکاردرمزارعوکارگاههایمحصولاتوفروردههایلبنیاتیوگوشتیو........ بهکارمشغولمیشوند.
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان