مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 6
ررسیرابطهعزتنفسوپیشرفتتحصیلیدانشجویان مقدمه : درطولهزارانسالگذشته،اینمطلبثابتشدهاستکهانساننیازداردکهخودشراخوببداندوتمامکارکردهایشرااخلاقیومنطقیجلوهدهد . بسیاریازروانشناسانایننظریهراپذیرفتهاندکهانسانداراینیازبهعزتنفساستازمیاناینافرادکارنهورنایروشیراکهتوسطآنافرادتلاشمیکنندخودپندارهایخوبومطلوبازخویشبدستآوردهوازآندفاعنمایند،راموردبحثقراردادهاست . برخورداریازاعتمادبهنفسقوی،قدرتتصمیمگیریوابتکار،خلاقیتونوآوری،سلامتفکریوبهداشتروانی،ازجملهمفاهیمیاستکهدررابطهیمستقیمیبامیزانعزتنفسیااحساسخودارزشمندیفرددارد . برایاینکهفردبتواندازحداکثرذهنیوتوانمندیهایبالقوهخوداستفادهکندبایدازنگرشمثبتنسبتبهخودومحیطاطرافوانگیزهایغنیبرایتلاشبرخوردارباشد . ازبرجستهترینویژگیهایصاحبانتفکرواگرا،داشتنعزتنفسیااحساسارزشمندیبالاست . بیانمساله : همرهبازیستندرشرایطاجتماعینیازبهاحساسارزشبهنحوسالمومتعادلآندرانسانبهوجودمیآیدوبرایحفظسلامتوتعادلروانیوحتمیتکاملوجودیاوبسیارضروریاستمعمولاًاگربرایننیازخللیواردشوداحساسحقارتویاخودبزرگبینیدرفردایجادمیگردد،هردویایناحساسهانشاندهندهیاینواقعیتاستکهفرددرصورتاختلالدراحساسارزشمندیقادربهدرکواقعیاتوواکنشهایدیگراننسبتبهخودنیست . علتاصلیاحساسحقارتوخودبزرگبینیرامیتواندرطردشدنمستمرومداومازطرفوالدیندانستعواملمهمیدرایجادوحفظایندوویژگیدرافرادموثراست . ازعواملخانواده،مدرسه،جامعهوامکاناتدردسترسگرفتهتاعواملحاکمبراینمواردکهازدسترسخارجاست . دراینمیاننقشآموزشگاهومعلمانمهمتراستبهطوریکهوایتوداکراظهارمیدارندکشورهایزیادیدرایندنیاایننظرراکهنقشعمدهمدارسوآموزشگاههابایدانتخابوطبقهبندیدانشآموزانباشدراتغییردادهاند،معتقدشدهاندکهمهمتریننقشمدارسایناستکهبهدانشآموزانیاریدهندکهازنظرتحصیلیپیشرفتکنند . ازآنجاییکهشاهدانآنهستیمکهفراگیرانبدوندلیلفیزیولوژیکیوناتوانائیهایذهنیدارایافتتحصیلیهستند . سوالایناستکهآیابینعزتنفسدانشجویانوپیشرفتتحصیلیآهارابطهایوجوددارد؟عزتنفسبهچهمیزاندرپیشرفتتحصیلیدخالتدارد . آیااگرمیزانعزتنفسدانشجویانکاهشیابداحساسضعفوناتوانیدرآنانبهوجودمیآورد . وبالعکسباافزایشعزتنفسواحساسارزشمندیدردانشجویانتغییراتمثبتیدرپیشرفتتحصیلیآنانبهوجودمیآوردوبرایکسبموفقیتتلاشبیشتریخواهندکرد؟دراینتحقیقسعیخواهیمکردبهبررسیومقایسهرابطهیعزتنفسوپیشرفتتحصیلیدانشجویانمراکزتربیتمعلمپرداختهشودوراهحلیدراینزمینهارائهگردد . ارتباطمیانایندومتغیردردانشجویانعلومپایهوعلومانسانیوهمچنینمیاندانشجویاندختروپسرموردتوجهقرارخواهندگرفت . اهمیتمساله : اکثرصاحبنظرانبرخورداریازعزتنفسرابهعنوانعاملمرکزیواساسیدرسازگاریاجتماعیوپیشرفتتحصیلیافرادمیدانند . اینباورگسترشیافتهودارایتاریخچهایطولانیاستوعزتنفسبرایاولینبارتوسطویلیامجیمزموردبررسیقرارگرفت . سپسدانشمندانزیادیسعیبربررسیربطهیبینعزتنفسوتاثیرآنبرابعادزندگیفردداشتهاند . اکثریتفردهمنقاطقوتوهمنقاطضعفدارندافرادیکهعزتنفسآنهابالاستتمایلدارندکهبیشتربهنقاطقوتخودتوجهکنندتابهنقاطضعفهمچنیناینافرادآمادهترهستندتاارزیابیهایمثبتازخودشانراقبولکنندافرادیباعزتنفسپائیناحتمالاًبیشترارزیابیهایمنفیراقبولمیکننددرهرصورتسعادتوموفقیتهرفرددرگروهاحساسخودارزشمندیواحترامیاستکهویبهخودقائلاست . نیازاساسیمادرزندگیاحساسخوبدرموردخودماناستمانیازداریمکهخودراازنظرجسمی،فکری،احساسیوانسانیخوبوباارزشبدانیم . چنیناحساس،انگیزهومحرکمابرایتوفیقدرانجاماموریاستکهدرزندگیبرعهدهداریموازجملهاینامورپیشرفتتحصیلیاستکهعزتنفستحصیلیمبتنیبرمقدارارزشیاستکهافرادبهعنوانجویندهیدانشبرایخودقائلهستندکهآموزشوپرورشسهمعمدهایدرآندارد . بایداعترافکردکهبودجهسنگینیکهازسویدولتبهوزارتآموزشوپرورشاختصاصمییابدبایددرمسیرصحیحیصرفشودکهباعثاحساسارزشمندیوپیشرفتتحصیلیدانشآنموزانودانشجویانشودبدیهیاستکهمصرفنادرستآنباعثزیانهایجبرانناپذیریازجملههدررفتنعمرفراگیرانومعلمانواساتیدوشکوفانشدناستعدادهایآنهاخواهدبودوتحقیقحاضرازآنجهتحائزاهمیتاستکهیکیازعواملدرموفقیتوشکستتحصیلیدانشآموزانودانشجویانشناختهشودوتمامدستاندرکارانامورآموزشیازتاثیرمهمعزتنفسواحساسارزشمندیبرپیشرفتتحصیلیآگاهشوندوتلاشبهعملآورندتابابرخوردمطلوبومناسب،اعتمادبهنفسوعزتنفسدانشآموزانودانشجویانرابالابردهودرموفقیتتحصیلیآنهاسهینباشند . هدفکلی : تعیینرابطهمیانعزتنفسوپیشرفتتحصیلیدردانشجویانعلومپایهوعلومانسانی مراکزتربیتمعلمشهرتبریزدرسالتحصیلی 88- 1387. اهدافجزئی : 1- تعیینمیانعزتنفسدانشجویانمراکزتربیتمعلم 2- مقایسهعزتنفسدانشجویاندررشتههایمختلفتحصیلی فرضیههایتحقیق : 1- میانعزتنفسوپیشرفتتحصیلیدانشجویانمراکزتربیتمعلمرابطهایمثبتومعنیداروجوددارد . 2- میانعزتنفسدانشجویاندختروپسرمراکزتربیتمعلمتفاوتمعنیداریوجوددارد . 3 – میانپیشرفتتحصیلیدانشجویاندختروپسرمراکزتربیتمعلمتفاوتمعنیداریوجوددارد . تعریفمفهومیوعملیاتیمتغیرها : تعریفمفهومیعزتنفس :ارزشیابیفرددرموردخودیاقضاوتفرددرموردارزشخودراعزتنفسمینامند ( کوپراسمیت 1967) تعریفعملیاتیعزتنفس : مجموعارزیابیهاییکهفردبهوسیلهیمیزانمخالفتیاموافقتیابیانههایموجوددرسیاههیعزتنفسکوپراسمیتازصفاتخودبهعملمیآوردومیزانآنازطریقمحاسبهنمرهیویدرساههبرآوردمیگردد . تعریفمفهومیپیشرفتتحصیلی :تغییراایجادشدهدرجهتمطلوبومساعدودراثرارتبطبامسائلپیشرفتآموزشیودرجهیموفقیتدانشجویاندررسیدنبهاهدافآموزشیاست . تعریفعملیاتیپیشرفتتحصیلی : شاخصپیشرفتتحصیلیمعدلنیمسالاولسال تحصیلی 88- 1387 دانشجویانمیباشد . برایمقایسهپیشرفتتحصیلیدانشجویانعلومپایهوعلومانسانیازمعدلدروسمشترکآنهاطیسهنیمسالگذشتهاستفادهشدهاست . مروریبرتحقیقاتانجامشده : دریکمطالعهیطولیکهمشتملبرچهرگروهبودماریگاماوهمکاران ( بهنقلازبیابانگرد 1372 ) پیشرفتتحصیلیدانشآموزانرادرسنین 9 ، 12 ، 15 سالگیوعزتنفسکلیآنهارادرسنین 12 سالگیمورداندازهگیریقراردادند.متغیرهایکنترلکنندهیطبقهاجتماعیوتوانائیدرسن 7 سالگیمورداندازهگیریقرارگرفتوآنهاهیچگونهمدارکردالبراینکهپیشرفتتحصیلیوعزتنفسرابطهیعلیبایکدیگردارندنیافتندومتغیرسومیرابرایمثالطبقهاجتماعیوتوانائیبهعنوانعلتپیشرفتتحصیلیوعزتنفسبیانمیکنند . پورشافعی ( 1370 )دربررسیرابطهیبینعزتنفسباپیشرفتتحصیلیدردانشآموزاندبیرستانیبهایننتایجدستیافتکههمبستگیمعنیداریبینمیزانعزتنفسوپیشرفتتحصیلیوجوددارد . امابینمیزانعزتنفسدانشجویاندختروپسرتفاوتمعنیداریمشاهدهنشدوبینتعدادمردودیوعزتنفسدخترانرابطهیمعنیداریافتنشدهامادرپسرانیکهمبستگیمنفیمشاهدهشدیعنیهرچهتعدادمردودشدنبیشتربودهعزتنفسکاهشیافتهاست . شکرکنونیسی ( 1373) رابطهیعزتنفسوعملکردتحصیلیرانشاندادندهمچنیندرایرانترخانبهایننتیجهرسیدکهعزتنفسوپیشرفتتحصیلیدانشآموزانتیزهوشازعزتنفسوپیشرفتتحصیلیدانشآموزانعادیبالاتراست . کوپراسمیت ( 1969) دریکمطالعهمربوطبهتاثیرعزتنفسبرموفقیتتحصیلی 102 دانشآموزانکلاسپنجمدبستانبهایننتیجهرسیدکهمیانعزتنفسوموفقیتتحصیلیایندانشآموزانرابطهیمعنیداریوجوددارد . موریس ( 1993 ) نشانمیدهدکهعزتنفسواعتباردریافتشدهازنمرههاییکآزمونازنظریهخودتاییدی. ومیانگینکلنمراتنیمسالبااعتباردریافتشدهازنمرههایکلاسبیندانشجویانباعزتنفسبالابهطورمثبتارتباطدارد . درتحقیقیتوسطدهقانی ( 71- 1370 ) بهبررسیاحساسخودارزشمندینزدنوجوانانعادیوتیزهوشپرداختهنشاندادکهعزتنفسنوجواناندختروپسرتیزهوشدرمقایسهبانوجوانانعادیبالاتراست . روشتحقیق : اینپژوهشازنوعهمبستگیوپیمایشیمیباشدبدینمعنیکههیچگونهتغییریریدرشرایطواقعیبهوجودنمیآوریمبلکهتغییراتموردنظرقبلاًصورتگرفتهومادراینتحقیقبهارزیابی،اندازهگیریومقایسهآنهاخواهیمپرداختدرواقعتحقیقهمبستگییاهمخوانیبهدنبالبررسیتغییراتیکیاچندعاملدراثرتغییراتیکیاچندعاملدیگرازطریقبدستآوردنضریبهمبستگیصورتمیگیرد . ( نادری،نراقی 1373) جامعهیآماری : جامعهیآماریاینپژوهششاملکلیهیدانشجویانمراکزتربیتمعلماستکهدرسالتحصیلی 88- 1387 درمراکزتربیتمعلمکشورمشغولبهتحصیلیباشند. روشنمونهگیری : درروشنمونهگیریازدوروشاستفادهخواهدشدابتداروشنمونهگیریتصادفیطبقهایوسپسخوشهایاستفادهمیشود . حجمنمونهآماری : مادراینتحقیق 30% ازافرادجامعهیآماریرابهعنواننمونه آماریانتخابخواهیمکرد . تعیینابزاراندازهگیری : الف – پرسشنامهاطلاعاتشخصیوتحصیلی : شاملنامونامخانوادگیومیزانتحصیلات ب – مقیاسعزتنفسکوپراسمیت : اینسیاههبرایانداهگیریوسنجشعزتنفسکلیبهکارمیرود . عزتنفسکلیبیانگرارزشیابیوقضاوتیوحدتیافتهازابعادبدنی،خانوادگی،اجتماعیوتحصیلیاست ( کوپراسمیت 1967) اینسیاههدربردارنده 35 عبارتاستکهآزمودنیمیبایستاحساسواقعیخودشرادربارهیهریکازجملات،دریکیازگزینهباعلامتمشخصنماید . روائیوپایائیپرسشنامهیعزتنفسکوپراسمیتباتوجهبهسیرتکاملیآزمونوتحقیقاتیکهدررویآنانجامشدهاستموردتاییمیباشد . شیوههایتجزیهوتحلیلدادهها : الف : آمارتوصیفی: دراینسطحبااستفادهازفراوانی،
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان