مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 4
اراده براى آن كه از مشارطه و مراقبه و محاسبه خود بهترين بهره را ببريم علاوه بر كيفر دادن نفس و توبيخ آن بايد اراده خود را تقويت كنيم تا بر عزم خود پايدارى كند و عامل بازدارنده او از خطا تنها رنج كيفر و ملامت نباشد. مقصود از اراده كيفيتى نفسانى است كه پس از آگاهى انسان از كمال بودن فعلى براى او، و يافتن شوق به آن كمال پديد مىآيد. بنابراين مبادى افعال ارادى انسان عبارتند از: تصور فعل، داورى نسبت به كمال بودن آن و اشتياق به انجام آن پس از شوق به فعل اراده پديد مىآيد و سپس فعل ارادى از انسان صادر مىشود با توجه به مبادى مذكور در مىيابيم كه برخى مبادى فعل ارادى را مىتوان به اختيار خود تحصيل نمود اراده به عنوان مبدا اخير فعل ارادى نمىتواند فعل اختيارى انسان باشد؛ زيرا هر فعل اختيارى مسبوق به اراده است و اگر قايل شويم كه اراده فعلى اختيارى است تسلسل لازم مىآيد. برخى از فيلسوفان معتقدند اراده فعل اختيارى نفس است ولى نفس نسبت به اراده فاعل بالقصد نيست، بلكه فاعل بالتجلى است. حال كه مىدانيم برخى مبادى تحقق فعل ارادى قابل تحصيل است، مىتوانيم افعال ارادى خود را با اصلاح مبادى اراده، اصلاح كنيم. شوق انجام فعل، پس از تصور فعل و اعتقاد به كمال بودن آن حاصل مىشود. پس مىتوان با تصحيح عقايد و ملاكهاى داورى خود درباره كمال بودن يا نبودن افعال شوق را به سوى افعال خوب متمايل ساخت. همچنين مىتوان پس از اطلاع از معيارهاى خوبى و بدى افعال شوق را به سوى افعال خوب متمايل نمود. پس از اطلاع از معيارهاى خوبى و بدى افعال نيز بايد بكوشيم در موقعيتهايى كه افعال نادرست اخلاقى را به تصور انسان مىآورد واقع نشويم. به اين ترتيب شوق انسان بيشتر به سوى افعال زيبا و شايسته خواهد بود و
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان