مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 9
استعاره در فلسفه و ادبیات (با نگاهی به استعاره ازنظر آقای عنایت سمیعی) گفتهمیشود نخستین استعارهها در اعماق تاریخ پدید آمدند، زمانی که انسان در اثر وحشتیا ستایش نخواست نام شیء یا جانور یا پدیدهای را بر زبان آورَد، ناگزیر آن را باواژهای که مصداقش مشخصترین شباهت را به آن داشت مورد اشاره قرارداد. این ماجراشبیه آن است که جوانی دختری را دوست داشتهباشد ولی در جمع نتواند او را با نام اصلیاش معرفی کند، در این صورت به جای آن،واژهای را به کار میبرد که در نظر او معشوفهاش در صفات و ویژگیهایی شبیه به آناست. مثلا به جای محبوب فرض کنید از واژه های "گل- ماه - آهو " و... استفادهمیکند. طبیعی است که هر واژه ای را نمیتواند به جای محبوبش به کار برد؛ زیراشنوندگان او باید بین محبوب و واژهای که به جای آن مینشیند چنان رابطهی مشخصی رااحساس کنند که در دریافت مقصود او اشتباه نکنند؛ مثلا او نمیتواند از واژگانی مثلسنگیا چوب یا موج به جای نام محبوبشاستفاده کند. یا کودکی را فرض کنید که از موجودی میترسد و باور دارد که نباید ناماو را بر زبان آورد، در عین حال مجبور است دربارهی آن حرف بزند. به نظر شما آنکودک آن موجود را با چه واژهای باید مورد اشاره قرار دهد که شنوندهاش در درکمقصود او اشتباه نکند؟ طبیعی است تا جایی که اطلاعاتش اجازه میدهد به سویواژههایی کشیده میشود که مصداقشان- از نظر او- شیبه موجود مورد نظر اوست. آنعاشق و کودک همچون انسانهای دنیای کهن بیآنکه خواسته باشند تصویری خیالی پدیدآورند، برای بیان مقصود خود از استعاره استفاده میکنند. میخواهم بگویم استعارههاحاصل ضرورتهای زندگی ذهنی و عینی بشر در طول تاریخبودهاند. مثلا استعارههایی که در آیینها،دعاها و متون مقدس کهن دیده میشود همگی حاصل ضرورتهای زندگی انسانها بودهاند. از این جهت که انسان گاهی نمیخواسته، گاهی هم نمیتوانسته وجود یا پدیده ای مقدسیا هولناک را به صورت مستقیم مورد اشاره قرار دهد. و این که انسان دربارهی اینوجودهای مقدس
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان