مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 4
لمپنیزم الف : لمپنیسمبهلحاظتاریخی واژهلمپنیسمراکهبرگرفتهازواژهآلمانیLumpenاستاولبارمارکسدرتألیفاتخودبهکاربرد . اوبرمبنایهمینواژه،اصطلاحلمپن- پرولتاریاLumpen-Proltariaراساختتاوضعیتکارگرانژندهپوشرابهتصویربکشد . پسازمارکسبودکهلمپنیسمبهیکیازاصطلاحاترایجوصاحبتعریفدرعلومسیاسی - اجتماعیتبدیلشد . بطوریکهپسازآنفرهنگنامهایدرحوزهعلومسیاسی - اجتماعییافتنمیشودکهبهنحویبهبررسیتعریفوماهیتاینواژهنپرداختهباشد (1) دراینفرهنگهاودانشنامههابرایواژهلمپنمعادلهائیچون : اوباش،قمارباز،باجگیر،الوات،فاحشه،خودفروش،جیببر،طفیلی،ولگرد،وامثالهمراذکرکردهاند . بااینتعاریفواضحاستکهکهریشهلمپنیسمبهقبلازظهوراسلامهمبازمیگردد . اماشکلگیریلمپنیسمبهمثابهیکقشریاشبهطبقه،زمانیبودکهازیکسوگذارجامعهغیرصنعتیبهجامعهصنعتیسرمایهداریضروریشدبطوریکهایناقشارهمراهباحرکتجامعهصنعتیتحولنیافتندودرجازدند،وازسویدیگرجوامعازرشدبازماندهبهجایبرخورداریازآرایشطبقاتیبهآشفتگیطبقاتیدچارشدندوزمینهشکلگیریقشریاشبهطبقهایبهناملومپنوخردهفرهنگیبهناملمپنیسمرافراهمکردند . آشفتگیطبقاتی،یعنیعدمفهمتمایزمیانسرمایهوسود . سرمایهفقطسودیاسودآورینیستبلکهنمادیازکاروتلاشومدیریتونظمطلبیاست . هیچسرمایهایبدونکارومدیریتوتیزهوشیبهسودتبدیلنمیشودامانوعیازسودرامیتوانیکشبهبصورتبادآوردهیارانتییاازطریقدلالیبدستآورد . آشفتگیطبقاتییعنینابودیعلماقتصاددرپایدلالیوتجارت . آشفتگیطبقاتییعنینابودیمدیریتعلمیواحیایبنکداریوخریدوفروشفلهای . فقداننظموآرایشطبقاتیمولدظهورافرادیاستکهفاقدهویتوپایگاهتعریفشدهطبقاتیاند . ازاینرونهدرنظامحقوقیجایگاهیدارندونهدرنظاماخلاقی،عرفیجامعهمقبولاند .بههمیندلیلیالهشدهوازمیانمیروندویاتبدیلبهنیروهایپرخاشگریمیشوندکهبرایزندهماندنراهیجزمبارزهوشکستنقواعدوچارچوبهاوساختارهایرایجندارند . هرچندبرخیازآنهابهسمتخودکشینیزکشیدهمیشوند . نجسهادرهندولوطیهادرایرانمعاصر،بویژهاززمانظهورشعبانبیمخدرحوزهسیاست،ازنمونههایبارزلمپنهاهستند . برخیازپژوهشگرانریشههایتاریخیلمپنهادرایرانرابهشبکهتشکیلاتعیاراننیزپیوندمیدهند (2). لوطیهاوقبلترازآنهاعیارانافرادیبودندکهدرابتدابهقصدکمکبهبینوایانباصاحبانقدرتدرمیافتادندوبیآنکهانگیزهسیاسیبرایکسبقدرتداشتهباشندسعیدرحمایتازضعفاوانتقالبخشیازاموالثروتمندانویاغارتگرانبهمستمندانداشتند . وعمومأاینکاررابدونتظاهروپنهانیانجاممیدادند . اماخوداینافرادچهرههایشاخصداشتندبالباسوگویشوآرایشورفتارهایزیستی،معیشتی،زوجیابیوخانوادگیخاصخودکهبتدریجبرایآنهانوعیتشخصفرهنگیایجادمیکرد . بتدریجکهساختارهایاجتماعی،سیاسیوتولیدیتغییرکردبخشیازلوطیهاوعیارانمنزویشدندوبهخاطرههاپیوستندوبرایعدهاییادآوردورانمردانگیوجوانمردیشدند،وبخشدیگریکهماندندبهسیاستکشیدهشدندوبهابزارمناسبیبرایاجرایپنهانیوغیرمسقیمقدرتهایسیاسیتبدیلشدند . درایران،ظهورشعبانبیمخدرقبلازانقلابوظهورباندهایخودسردربعدازانقلاب،ودرآمریکا،ظهورکوکتوسکلانهاازنمونههایبارزلمپنیسممعاصراند . لمپنیسمحاوییکتناقضدرونیاست .ازیکسوفاقدهویتطبقاتیوحقوقیمشخصاستاماازدیگرسویکخردهفرهنگاستباادعاوآرمانهایایدئولوژیک . نهمیتوانآنرادرژریمحقوقی - سیاسیبهحسابآوردونهمیتوانآنرانادیدهگرفت . لمپنیسمازهمینتناقضدرونیخودسودجستهوهموارهرویدستهرفرهنگیماندهاست . بههمیندلیلاستکههرگاهلمپنیسمدرنمودهایجاریآننقدمیشودبهیکبارهخیلعظیمیازافرادجامعهکهتحتتاثیرآنهستندواکنشنشانمیدهند . برخیدرپاسخبهاینواکنشهایجمعی،سکوتمیکنندوبرخیدیگربهتأییدلمپنیسممیپردازندزیراحوصلهدرافتادنباجمعراندارند . خردهفرهنگلمپنیسمبهاینترتیبوبهآرامیهمچونخورهریشههایفرهنگراپیدرپیمیخوردونهایتأفرهنگیپوک،مچالهشدهودستمالیشدهبرجایمیگذارد . یکرمزماندگارییابازتولیدلمپنیسمهمیناست . خردهفرهنگلمپنیسمدررژیمگذشتهبهدوصورتحکومتیوغیرحکومتیفعالبود. لپمنهایحکومتیدرنوعآشکارآندرهیأتشعبانبیمخهافعالبودندودرنوعمخفیآندرتشکیلاتساواک . لمپنهایغیرحکومتینیزدرنوعپنهانشدرنیروهایایدئولوژیکاندیشازجملهحزبتودهوبعدهادرسازمانمجاهدینخلقظاهرشدند (3)،ودرنوعآشکارآندرپدیدهسینمایجاهلیوکلاهمخملی ( ودرکنارآندرکافههایلالهزاریوفرهنگموسومبهخالطوری ) . ب: لمپنیسمبهلحاظتئوریک اگرمنشأاجتماعیوتاریخی ( علـٌی ) لمپنیسمواکنشیاستدربرابرانسجامسفتوسختآرایشطبقاتیسرمایهداری،آرایشیکهاگربهدرستیومنطقیونهایدئولوژیکوآرمانگرایانه،فهمیدهشودمیتواندراهرابرایشیفتسیستمیکطبقاتیافرادزحمتکشبازکند،منشافکریوفرهنگی ( تئوریک ) لمپنیسمداستانیدیگردارد . داستانیکهبهنوعدستگاهاعتقادیوشبکهباورآنهامربوطمیشود . شبکهباورلمپنیسمبرانواعیازخطاهایمعرفتیاستواراستکهیارسمأمنجمداندونقدناپذیرندویاهموارهبهکمکعواملغیرمعرفتیازتیررسنقدفرارمیکنند . خطایپایهوآشکارلمپنیسمباوربهگزاره " میدانمکهمیدانم " است . درایننوعباورهموارهحقبالمپناستودیگرانکهادعایدانستندارندوغیرازاومیاندیشندبیمارتلقیمیشوند . یکیازدلایلضدیتبیمارگونهبامقولهروشنفکری ( علیرغمایراداتیکهبهروشنفکریبویژهروشنفکریایدئولوژیکوتئولوژیکوارداست ) همینباورغلطاست . وبههمیندلیللمپنهاهموارهسربازانخوبیبرایجزمگرایانایدئولوژیکانگاروتئولوژیکاندیشبودهاند . لمپنیسمپستمدرننیزدرواکنشبهاینباورجزمگرایسنتی،باورخودرادرفرمنسبیتاندیشآنبصورت " میدانمکهنمیدانی " بهکارمیبردتاضمندچارشدنبهپارادکسشناختی،هرگونهامکانشناختومعرفتراازدیگرانسلبوحصولآنراقاطعانهامریغیرقطعی،شخصی،اختیاری،تاریخیومجازیاعلامکند . لمپنیسمدرهردوشکلسنتیوپستمدرنآن،زمینههایماندگاریلمپنیسمراهمچنانفراخوزمینههایعقلانیتراکهبرباورنقدپذیر " میدانمکهنمیدانم " استواراستمحدودمیکند . اگرلمپنیسمسنتیباورداردکه " حقیقتدرجیبمناست " ،لمپنپستمدرنبراینباوراستکهحقیقتومعرفتیوجودنداردوماباحقیقتها،عقلها،معرفتهاوعلمهاروبروییمکهآلبتهآنهاهممجازیاندوتاریخیونهواقعیومنطقی . همانطورکهآشفتگیطبقاتیرمزماندگاریلمپنهادروجهتاریخیواجتماعیبود،آشفتگیمنطقی،معنائی،مفهومیومعرفتیهمرمزماندگاریلمپنیسمدروجهتئوریکاست . بنابراینهویتلمپنیسمدرضدیتباروشنفکریمعنامییابدوبدونضدیتباروشنفکری،لمپنیسمهممنطقأماندگارنخواهدبود
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان