مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 5
مدیریتكاربردیدرمدارس معلمانومدیرانباتجربهبهخوبیمیدانندكهمحیطهرمدرسهایبامدرسهدیگرتفاوتداردمثلاًدرمدرسهایمعلمانبایكدیگرروابطمتقابلدارندورویهمرفتهباصلاحیتوشایستهبهنظرمیرسندبهگونهایكهاعتمادواطمینانناظررابهخودجلبمیكنندویادرمدرسةدیگریتنشوكشمكشحكمفرماستكهبازتابآندررفتاروگفتارمعلمان،روابطآنهابایكدیگروبامدیرمدرسهودانشآموزانبهوضوحدیدهمیشود. درمدرسهایمدیربااقتدارتمامبراوضاعتسلطداردوروابطداخلیمدرسهبسیاررسمیوجدّیاست،درمقابل،درمدرسةدیگرملاحظهمیشودكهبدوناینكهوظایفاصلیمدرسهموردغفلتواقعشوندروابطمدیرومعاونانبامعلمانودانشآموزانبسیارصمیمیوغیررسمیاست .اینتفاوتهاكهمحیطروانی–اجتماعیمدارسرامشخصمیكنند،بهجوّسازمانیمدارسمربوطمیشود. مدیرانمدارسبهمنظوربالابردنروحیهكادرآموزشیمدرسهمیبایستدستبهراهكارهاییبزنندتاكیفیتامرآموزشتقویتگردد. دراینمقالهسعیشدهاستكهابتداراههایتقویتروحیهدركادرآموزشیتقسیمبندیشودوسپسراههایافزایشتعهدشغلیمعلمانبررسیگرددودرنهایتضمنخودسنجیمدیرانازكارخویش،وظایفمدیردرقبالمعلمانناسازگارگنجاندهشودومدیرانباارائهراهكارهایمناسبیبرمشكلاتفائقآیند. روحیهعبارتازواکنشیاستعاطفیوذهنیکهشخصدربارةکاروحرفهاشدارد. روحیهممکناستضعیفیاقویباشد . معلمیممکناستبهکارشعلاقهمندباشدوفکرکندباگروهیازبهترینافراددرحوزهیآموزشوپرورشکارمیکندوبسیارعالیبهخدمتمشغولاست 0همینمعلمممکناستبهدستگاهآموزشوپرورشبیاعتمادبودهومقدارحقوقوپاداشخودراکافینداندوازهمکارانشتنفرداشتهباشد . بینروحیهضعیفوبالابودنغیبتیاتأخیر،اتلافوقتوبیاعتناییبهکار،شانهبالاانداختنوکارامروزرابهفرداافکندنوهمیشهلببهشکایتبازنمودنرابطهنزدیکیوجودداردونشانهناخوشنودیازکاراست . باتوجهبهاینمشکلاتمدیرورهبررسمیآموزشگاهچهکاریبایدبکندتامعلمانرضایتخاطریازکارشانبدستآورند؟ راههایتقویتروحیهکادرآموزشی : راههایتقویتروحیهکادرآموزشیرامیتوانبهشرحذیلتقسیمبندیکرد: الف ) خاطرجمعیوآسایشدرزندگی : معلمانخواهانامنیتورفاهدرزندگیهستند . رفاهدراینبارهبهمفهومتجملنیستبلکهشاملداشتنوسایلولوازمیاستکهمعلمرابهحفظوادامهییکزندگیراحتقادرخواهدساختتاخوراک،پوشاکوخانهایمناسببرایخانوادهیخودفراهمآورد . معلمانبایدنخستکوششخودرابهخدمتآموزشیخویشدرآنحوزهمعطوفبدارندورفعنیازمندیهایخودرابهمسئولانحوزهواگذارکنند 0 هرگاهمعلمیبهاندازهکافیبهحوزهآموزشوپرورشخدمتنمایددربارهیافزایشحقوقخودنبایدنگرانیداشتهباشد . ب) اوضاعمطلوبومناسبکار : زمینههاییازقبیلدلپذیربودنمحیطکار،نظافتوپاکی،وسایلولوازمتازهونو،تدابیرمربوطبهراحتیوآسایشکارمند،حمایتویاریمدیرازکارکنانزیردستازجملهاوضاعواحوالیاستکههمهخواهانآنهاهستند .استفادهازرنگهایمتفاوتدرآموزشگاه،استفادهازگلوعکسوپردههاییبارنگهایروشنمیتواندمحیطرادلپذیرترکند،ساختناتاقیجهتاستراحتمعلمانتأثیرزیادیدرایجادامکاناتمطلوبمحیطکارداردوموجبتقویتروحیهآنهاخواهدشد . ج) احساسعلاقهودلبستگی : معلمانهممانندسایرکارکناناداراتوکارگرانکارخانههااحتیاجدارندکهبهگروهیکهباآنهاکارمیکنندوابستهباشند،بررسیهاییکهدرکارخانههابهعملآمدهنشانمیدهدکهاینمیلواحتیاجیکیازمهمترینعاملهایمؤثردرمیزانتولیدفردیاست .علاقهواحتیاجبهعضویتومقبولبودندرگروهبیشترازحقوقوپاداشمادیدرمیزانکاریکهیکفردانجاممیدهدتأثیردارد.روحیههمکاریباجمعرامیتوانباتدابیریبدینشرحتقویتنمود :تعدادنشستهاوفرصتهاییراکهکارکنانآموزشگاهبتوانندگردهمآیندافزایشداد .کارکنانآموزشگاهرادربارهیفعالیتهایجالبیکهافرادیازگروهمعلمانانجاممیدهندمطلعوباخبرگردانید.روزهایآخرهفتهرابهفعالیتهایطرحوبرنامهوتفریحاتمعلماناختصاصدهید.هرگزدربارهیاریهاییکهازطرفکادرآموزشیمعمولمیگردداظهاراتنیشداربهزباننیاورید. د) رفتارازرویعدلوانصاف: معلمانمیلدارندکهبهایشانازرویعدلوانصافرفتارشود. آنانازتحمیلوظایفبیشازمعمولواینکهفردخاصیبهترینپاداشمالیومعنویرادریافتداردبیزاریدارند. عدهایازمعلمانممکناستاحساسکنندنقشمهمیدرعهدهدارشدنفعالیتهادرآموزشگاهندارندوهموارهافرادخاصینامشانمحوراطلاعاتواخباراست. برایپرهیزازچنینوضعیقبلازگرفتنتصمیمقطعیمیتوانجدولکارهایمکملبرنامهرابرایمطالعهوبررسیبههمهکادرآموزشگاهارائهداد. ه) احساسموفقیتدرکارورشدصنفی:معلمانمیلدارنداحساسنمایندکهدرانجامدادنکارشانباپیشرفتوتعالیقرینهستند. بنابراینزمانیکهازکوششهایخودنتیجهاینمیگیرندبانگرانیوتشویشمواجهمیگردندمدیرآموزشگاهمیتوانددرتأمیناینخواستهبافراهمآوردنیکبرنامهصحیحارزشیابیوسنجش،معلمرایاریکند. و)احساساهمیتدروظایفمحولشده: معلمانمیلدارنداحساسکنندکهوظیفهوکارآناندارایاهمیتاست. میلبهتشخیصوقدرشناسیاززحماتوخدماتانجامشدهازطرفمدیرانشکلدیگریازعلاقهواحساساهمیتدروظیفهمحولهاست. مدیرآموزشگاهبایدبهمعلمانخودبفهماندکهاوبهایشاناعتمادداردوبهکاریکهانجاممیدهنداحتراممیگذارد. ودرصورتحسنانجامکارمدیرازاوتقدیروتشکربهعملمیآوردتقدیروتشکریکشکلمؤثربرایترغیبوتحریکبهکاربهتروبیشتراستالبتهتقدیریکهازرویراستیوصداقتصادرشدهباشدنهبهصورتمصنوعیوغیرطبیعی. وبرایاینمنظورمدیرمیتوانددرنشستشورایمعلمانویادرروزنامههایخبریویابهصورتاداریهمکارانساعیخودراتشویقنماید. ز) شرکتدرتعیینخطمشی: معلمانمیلدارنداحساسکنندکهدرهدایتونظارتبرسرنوشتخودسهیمهستند. لذادرمشاغلیکهفرصتشرکتدرتعیینخطمشیوسیاستهایکلیکاربهافراددادهمیشودرضایتخاطربیشتریازانجامکارحاصلمیگردد. بنابراینمدیرانآموزشگاههامیتوانندباشرکتدادنمعلماندرایناموربررضایتخاطرآنانازکارشانبیافزایند. ح) حفظاحترامبهخود: برایبدستآوردنرضایتکاملازکاربایدفرصتهایمحولشدهچنانباشدکهفردشاغلازاحساساحترامبهخودبرخوردارگردد. احترامبهخودشاملاحساسبرابریباهمکارانورعایتانصافدراختلافاتایجادشدهاست.مثلااگراختلافیبینیکمعلمودانشآموزبوجودآیدمدیرنبایدچشمبستهازیکطرفجانبداریکندوحتیاگرازمعلمحمایتکنداینامرزیانبخشخواهدبود. زیراپسازمدتیمعلموضعخودرامستحکمنخواهدیافتواوفکرمیکندمدیریکهمقامکسیرابهقیمتاهمیتفرددیگریبالایاپایینببردبعیدنیستکهدراختلافاتنظریکهبامدیرممکناستبعدهاپیداکندقربانیقضاوتناعادلانهمدیرخواهدشد. ط) تقلیلمقرراتوآییننامهها: بطورکلیاگرقراراستروحیهعالیدرمیانکارکنانآموزشیبرقرارباشدبایدمقرراتوآییننامههارابهحداقلتقلیلداد
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان