محل لوگو

مقاله درمورد هنروتمدن اسلامی در دوران قاجار


فرمت فایل: ورد- Word Image result for word 

مرجع فایل - قابل ویرایش ) 

 

تعداد صفحه : 19
هنروتمدن اسلامی در دوران قاجار مقدمه بدیهیاستکهاقوامومللجهاندرآشناییباهنروبهروریازآنتقدموتاخردارند.ایرانیانورومیان،سدههاپیشازظهوراسلامباهنرآشناشدهبودندوهریکازایندوقوم،همزمانباظهوراسلام،سنتهایهنریچندصدسالهداشتند.وقتیسخنازهنراسلامیدرمیاناست،ایرانوایرانیجایگاهیویژهدررشدواعتلایآندارد،ازسدهچهارمهجریتاآغازسدهدهمهجریکهقیامصوفیانصفویآغازشد،ایرانمهدهنروهنرافرینیدرجهاناسلامبود. عربستانپیشازاسلام،ازنظرهنریبهاستثنایخطعربیکهبالقوهآمادگیپذیرشزینتهارایافت،ازدرونمایهچندانیبرخوردارنبود.شعروسرودبیشترینهنرعرببودتاآنکهفتوحاتمسلمانانموجبشدتاآنچادرنشیانناگهاندیدهبرکاخهایباشکوهایرانیانوکلیساهاوپرسشگاههاییونانیانورومیانبگشایند.بههمینسبب،هنرصنعتگرانایرانیویونانیومصریوسوری باهمپیوندخوردوزیرفرماناسلام،بهشیوههاییمبدلشدکهامروزههنراسلامینامیدهمیشود «يك ظرف نقره‌اي بسيار نفيس و زيبا ، به شكل يك الهه متعلق به دوران ساسانيان در موزه كرملين وجود دارد كه صورت اين الهه قسمت مدور ظرف را شكل مي‌دهد و زيبايي آن بيانگر سليقه‌ي سامانيان در پسنديدن زنان زيباست. جالب توجه آنكه، نزديك بودن توصيفات زيبايي شناسانه از زن در اشعار دوره‌ي اسلامي به صورت الهه است چشم بادامي، لبهاي سرخ، و ابروهاي كماني. همچنين فرم صورت همچون قرص ماه است صورت دختران ترك چنين شكلي داشته و شاهزادگان ساساني با انگيزه‌هاي سياسي با دختران ترك ازدواج مي‌كردند و در زمان قاجاريه اكثر زنان علاقه‌مند به ابروهاي پهن، بلند، پيوسته و مشكي بوند. مردان نيز معمولاً‌ ابرو و ريش خود را با حنا و وسمه رنگ مي‌كردند تا درخشش بيشتري بيابد. عكسهاي فتحعلي شاه با ريش بلند و براق نمونه مناسبي بر اين ادعا است استفاده از وسمه تا ابتداي قرن 14 هجري (19 ميلادي) متداول بود كه با ورود مدهاي غربي به دربار قاجار كم كم به فراموشي سپرده شد.»2 «مردان نيز با چشمان درشت، ابروهاي كماني پيوسته، موهاي تنك و كوتاه و بيشتر با ريش بلند و لباس و كلاه قاجاري، شبيه به هم تصوير شده‌اند و براي مثال در اين نقاشيها فتحعلي شاه با ريش بلند خال گوشة لب و تاجي كه بر روي سرش قرار دارد شناخته مي‌شود نقاشيهاي بزرگ روغني قاجاري در دوره فتحعلي شاه بسيار مورد توجه بود و با دقت و حوصله زياد پرداخته مي‌شد و اكثر تصاوير با سطوح بزرگ، دامن لباسي، پشتي و فرش با حاشيه‌هاي گوناگون، گلهاي ريز و مرواريد تماماً‌ تزئين مي‌شدند. تزئينات تابلوهاي نقاشي دوره محمد شاه نسبت به دور فتحعلي بسيار كاهش يافت و براي زينت سطوح بزرگ لباس و فرش و پشتي اغلب از چند

قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .

  

 « پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »


مبلغ قابل پرداخت 3,135 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 177

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما