مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 34
معنا و مفهوم تربيت تربيت از مفاهيم و پديده هايي است كه در خصوص معنا و مفهوم آن توافق فلسفي و وحدت ديدگاه كمتر وجود دارد. به اين لحاظ كه هر مكتب، متكي بر مباني فلسفي خود، تعريف ويژه اي براي تربيت ارائه مي كند. شايد بتوان قديمي ترين و در عين حال روانترين و ساده ترين تعريف را به افلاطون نسبت داد. وي مي گويد : (( تربيت، زيباترين چيزي است كه در بهترين انسانها آشكار مي شود.)) در رويكرد تربيتي اسلام، بيشترين تعاريف، ناظر بر مفهوم شكوفايي استعدادها و بالفعل نمودن آنهاست و در تكميل چنين برداشتي از مقوله تربيت، علماي اخلاق به كسب عادات و رفتارها و روني ساختن آنها توجه خاص دارند. لذا مي توان نتيجه گرفت كه در چنين رويكردي، انسان موجودي است مشحون از قابليتها و تواناييهايي نهفته و دروني كه بايد در جريان تربيت آشكار شود و به ظهور و بروز برسد. از سوي ديگر، بسياري از خلقيات و صفات مطلوب بايد از طريق الگوگرايي و همانند سازي، در وجود وي ايجاد شود و او را به كمال برساند. يكي از متفكران تربيتي به نام ((بروباخر)) تربيت را اين گونه از پديده سازگاري متمايز مي كند : تعرف اول : ((تربيت را نبايد همچون فرايند سازگاري متقابل آدمي با طبيعت، خويشتن و غايت هاي هستي است. )) و او در جنبه اثباتي مي گويد : تعريف دوم : ((تربيت، نظام بخشيدن به تجهيزات و توانائي هاي فيزيكي، فكري و اخلاقي آدمي براي بهره منديهايي فردي و اجتماعي و نيز تمركز بخشيدن به اين فعاليت و خلاقيتهاي آنان است تا به غايت مورد نظر برسد.)) تربيت را از حيث قلمرو و حوزه كار نيز مي توان در دو معناي خاص و عام مورد توجه قرار داد. در اوتي، فرآيندهاي ويژه اي همچون انتقال انديشه و ايجاد صفات معين در محدوده سني خاص مورد نظر است كه معمولاً در مراكز و محيطهاي آموزشي صورت مي گيرد و غالباً به آن ((
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان