مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 12
فهرست مولوی،پیونددهندهٔملتها..............................................2 آغاززندگی.....................................3 طلوعشمس...........................................4 پیوستنشمسبهمولانا................................4 غروبموقتشمس..........................................5 غروبدائمشمس....................................5 شیداییمولانا......................................6 مولاناوصلاحالدینزرکوب............................6 مولاناوحسامالدینچلبی...........................7 درگذشتمولانا......................................7 آثارمنظوم.................................8 آثارمنثور..............................9 مکتوبات......................................10 سالجهانیمولانا..................................10 جلالالدینمحمدبلخی (۶ ربیعالاول ۶۰۴،بلخیاوخش - ۵ جمادیالثانی ۶۷۲ هجریقمری،قونیه) ازمشهورترینشاعرانفارسیزبانایرانیتباراست. نامکاملوی «محمدابنمحمدابنحسینحسینیخطیبیبکریبلخی»بودهودردورانحیاتبهالقاب «جلالالدین»، «خداوندگار»و «مولاناخداوندگار»نامیدهمیشدهاست. درقرنهایبعد (ظاهراًازقرن ۹) القاب «مولوی»، «مولانا»، «مولویرومی»و «ملایرومی»برایویبهکاررفتهوازبرخیازاشعارشتخلصاورا «خاموش»و «خَموش»و «خامُش»دانستهاند.ویابیاتکمیبهزبانهایترکیویونانینیزداردبااینکهزبانمادریویپارسیبودهاست. مولوی،پیونددهندهٔملتها مولویخودزادهٔبلخیاوخشبوددرخراسانبزرگ (کهاکنونبخشهاییازآنواقعدرافغانستانوتاجیکستاناست)،ودرزمانتصنیفآثارش (همچونمثنوی) درقونیهدردیارروم (واقعدرترکیهٔامروزی) میزیست. مثنویرابهگلیتشبیهکردهاندکهگرچهدریکآبوخاکپرورشیافته،بویعطرشمشامجهانیانراآگندهاست. باآنکهآثارمولویبهعمومجهانیانتعلقدارد،ولیایرانیانوپارسیزبانانبهرهٔخودراازاوبیشترمیدانند،چراکهآثاراوبهزبانپارسیسرودهشده،وازمحیطفرهنگایرانیبیشترینتاثیرراپذیرفتهاست. داستانهایمثنویعمومابافرهنگایرانآنروزگارمنطبقبودهاست. داستانکبودیزدنقزوینینمونهایبارزازاینگونهتاثیرفرهنگیایرانبرمثنویومولویاست. پارسیگوگرچهتازیخوشتراستعشقراخودصدزباندیگراست آثارمولاناتأثیرزیادیرویادبیاتوفرهنگترکینیزداشتهاست. دلیلاینامرایناستکهاکثرجانشینانمولویدرطریقهصوفیگریمربوطبهاوازناحیهقونیهبودندوآرامگاهوینیزدرقونیهاست. ایبساهندووترکهمزبانایبسادوترکچونبیگانگان برخیمولویشناسان (ازجملهعبدالحسینزرینکوب) برآنندکهدردورانمولوی،زبانمردمکوچهوبازارقونیه،زبانفارسیبودهاست. آغاززندگی جلالالدینمحمدبلخیدر ۶ ربیعالاولسال ۶۰۴ هجریقمریدربلخزادهشد.[۱] پدراومولانامحمدبنحسینخطیبیمعروفبهبهاءالدینولدوسلطانالعلما،ازبزرگانصوفیهومردیعارفبودونسبتخرقهٔاوبهاحمدغزالیمیپیوست. ویدرعرفانوسلوکسابقهایدیرینداشتوچوناهلبحثوجدالنبودودانشومعرفتحقیقیرادرسلوکباطنیمیدانستنهدرمباحثاتومناقشاتکلامیولفظی،پرچمدارانکلاموجدالبااومخالفتکردند. ازجملهفخرالدینرازیکهاستادسلطانمحمدخوارزمشاهبودوبیشازدیگرانشاهرابرضداوبرانگیخت. سلطانالعلمااحتمالاًدرسال ۶۱۰ هجریقمری،همزمانباهجومچنگیزخانازبلخکوچیدوسوگندیادکردکهتامحمدخوارزمشاهبرتختنشسته،بهشهرخویشبازنگردد. روایتشدهاستکهدرمسیرسفربافریدالدینعطارنیشابورینیزملاقاتداشتوعطار،مولاناراستودوکتاباسرارنامهرابهاوهدیهداد. ویبهقصدحج،بهبغدادوسپسمکهوپسازانجاممناسکحجبهشامرفتوتااواخرعمرآنجابودوعلاءالدینکیقبادپیکیفرستادواورابهقونیهدعوتکرد. مولانادرنوزدهسالگیباگوهرخاتونازدواجکرد. سلطانالعلمادرحدودسال ۶۲۸ هجریقمریجانسپردودرهمانقونیهبهخاکسپردهشد. درآنهنگاممولاناجلالالدین ۲۴ سالداشتکهمریدانازاوخواستندکهجایپدرشراپرکند.[۸] همهکردندروبهفرزندشکهتوییدرجمالمانندش شاهمازینسپستوخواهیبودازتوخواهیمجملهمایهوسود سیدبرهانالدینمحققترمذی،مریدپاکدلپدرمولانابودونخستینکسیبودکهمولانارابهوادیطریقتراهنماییکرد. ویسفرکردتابامرشدخود،سلطانالعلمادرقونیهدیدارکند؛اماوقتیکهبهقونیهرسید،متوجهشدکهاوجانباختهاست. پسنزدمولانارفتوبدوگفت: درباطنمنعلومیاستکهازپدرتبهمنرسیده. اینمعانیراازمنبیاموزتاخلفصدقپدرشوی. مولانانیزبهدستوراوبهریاضتپرداختونهسالبااوهمنشینبودتااینکهبرهانالدینجانباخت. بوددرخدمتشبههمنهسالتاکهشدمثلاوبهقالوبهحال طلوعشمس مولانادر ۳۷ سالگیعارفودانشمنددورانخودبودومریدانومردمازوجودشبهرهمندبودندتااینکهشمسالدینمحمدبنملکدادتبریزیروزشنبه ۲۶ جمادیالاخر ۶۴۲ نزدمولانارفتومولاناشیفتهاوشد. دراینملاقاتکوتاهویدورهپرشوریراآغازکرد. دراین ۳۰ سالمولاناآثاریبرجایگذاشتکهازعالیتریننتایجاندیشهبشریاست. ومولاناحالخودراچنینوصفمیکند: زاهدبودمترانهگویمکردیسرحلقهٔبزموبادهجویمکردی سجادهنشینباوقاریبودمبازیچهٔکودکانکویمکردی پیوستنشمسبهمولانا روزیمولویازراهبازاربهخانهبازمیگشتکهعابریناشناسگستاخانهازاوپرسید: «صرافعالممعنی،محمدبرتربودیابایزیدبسطامی؟»مولانابالحنیآکندهازخشمجوابداد: «محمد(ص) سرحلقهانبیاست،بایزیدبسطامرابااوچهنسبت؟»درویشتاجرنمابانگبرداشت: «پسچراآنیکسبحانکماعرفناکگفتواینیکسبحانیمااعظمشأنیبهزبانراند؟»مولانااندیشیدوگفت: «بایزیدتنگحوصلهبودبهیکجرعهعربدهکرد. محمددریانوشبودبهیکجامعقلوسکونخودراازدستنداد.»پسازاینگفتار،بیگانگیآنانبهآشناییتبدیلشد. نگاهشمسبهمولاناگفتهبودازراهدوربهجستجویتآمدهامامابااینبارگرانعلموپندارتچگونهبهملاقاتاللهمیتوانیرسید؟ ونگاهمولانابهاوپاسخدادهبود: «مراترکمکندرویشواینبارمزاحمراازشانههایمبردار.»
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان