مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 9
میراث فرهنگی "ميراث" درلغتبهمعنيآنچيزياستكهبهارثرسيدهاست. اينواژهمفهومانتقالازگذشتهبهآيندهراميرساند. درواقع،بهميراثبايستيبهعنوانماتركينگاهكنيمكهازنياكاندريافتكردهولازماستبهنسلهايآيندهانتقالدهيم. "ميراثفرهنگي" نبوغخلاقهمردمياستكهدرگذشتهدور،گذشتهنزديكودرحالحاضرزندگيميكردهوميكنند. اينگونهميراث،يعنيميراثفرهنگي،دربارهسنتها،عقايدودستيافتههايهركشورومردمآنسخنميگويد. دونوعشاخصميراثفرهنگيعبارتنداز: "ميراثمادي" و "ميراثمعنوي". نوعنخستشاملمواريثياستكهبهطورفيزيكيقابللمسهستند،مانندبناها،مجسمهها،نقاشيهايديواري،اشياءوغيره. نوعدوم،باآثارغيرماديبهجاماندهازگذشتگان،ازجملهموسيقي،رقص،ادبيات،تئاتر،زبان،دانشسنتي،مراسممذهبي،آيينهايسنتيوغيره،سروكاردارد. ميراثمادي،بهنوبهخود،شاملميراثمنقول(كهبهراحتيازمكانيبهمكانديگرقابلانتقالاست) وميراثغيرمنقول(كهقابلانتقالبهمكانديگرنيستند) ميشود. سابقاًوخصوصاًدرقوانينمليكشورهاميانميراثمنقولوغيرمنقول،تفاوتزياديوجوداشتوارزشتاريخيبيشتربهيادمانها،اشياءعتيقهوكارهايهنري،معطوفبود. ليكندرسدههاياخير،اهلفنبركمرنگكردنمرزميانميراثمنقولوغيرمنقولويكپارچهسازيتماموجوهميراثتمايلبيشترينشاندادهاند. علاوهبراين،يكيديگرازوجوهبسيارمهمميراث،يعنيارتباطميانميراثوجامعه،امروزجايگاهويژهاييافتهاست. بهاينترتيبكهميراثفرهنگياعمازانواعماديوغيرماديآنبايستيدرارتباطباارزشهايفرهنگيجامعهتوليدكنندهآن،مطالعهوبررسيشود. معنيواژهميراثفرهنگيدرطولدهههاياخيرتحوليافتهاست. درابتدااينواژهتنهابهشاهكارهايهنريوارزشهايتاريخياطلاقميشد،ليكناكنونمعنايوسيعترييافتهوآنچهراكهبرايمردمداراياهميتويژهاست،شاملميشود. امروزهواژهميراثشاملميراثفرهنگيوميراثطبيعياست. اينبدينمعنياستكهشناختودرككاملتنوعفرهنگي،بدونتوجهويژهبهميراثطبيعيميسرنيست،طبيعتوفرهنگبهطورذاتيدرارتباطبايكديگرهستند؛بشرمحيطافرادخودراتعديلكردهومحيطنيزبرفعاليتهايانسانتأثيرگذاربودهاست. گرچهقسمتعمدهآثارفرهنگيدردودستهمحوطههايفرهنگيوطبيعيقابلتقسيمبنديهستند،ليكنگونهسومينيزوجودداردكهتلفيقيازمصاديقفرهنگيوطبيعيبودهوامروزهتحتعنوانميراثتلفيقيشناختهميشود.(براياطلاعبيشتربهكنوانسيونحفاظتازميراثفرهنگيوطبيعيجهانرجوعكنيد) مصاديقميراثفرهنگيبهطورخلاصهيتواننددربرگيرندهيكوياچندموردازمواردزيرباشند: آثارمعماريويادمانها؛مراكزتاريخي؛مجموعهبناها؛موزهها؛آرشيوها؛كتابخانهها؛محوطههايباستاني؛غارهاياوليه؛مناظرفرهنگي؛پاركهاوباغهايتاريخي؛پاركهايزيستيجانوريوگياهي؛باستانشناسيصنعتيوياسنتهايشفاهي،آداباجتماعي؛دانشسنتي؛صنايعدستي،فضاهايفرهنگيو... مصاديقميراثطبيعينيزميتوانندشاملمواردزيرباشند: مناظرزيبايطبيعي؛شكلگيريهايزمينشناسيوجغرافياييكهارزشعلميويازيباييشناسيدارند؛محوطههايمشخصكهزيستگاهگونههايدرمعرضخطرحيواناتوگياهانباشد،ازجملهپاركهايطبيعيويادرياييو... معنایمیراثفرهنگیدراساسنامهتشکیلسازمانمیراثفرهنگی (1364)،اینطورآمدهاست: بهکلیهآثارباقیماندهازگذشتهکهنشاندهندهخطسیرانسانباشدوباعثعبرتانسانهاشود. ودرقانوناساسیایران،عناصرتشکیلدهندهمیراثفرهنگییککشور،آثارفرهنگی– تاریخینامیدهمیشوندکهبهطورکلیبهدوبخشمیراثمادیومیراثمعنویتقسیممیشود. میراثفرهنگیمعنویشاملشخصیتهایعلمی،فرهنگیوآیینهاوافکارفرهنگیاست. میراثفرهنگیمادیشاملآثارمنقولوآثارغیرمنقولاست،آثارمنقولبهآثاریگفتهمیشودکهقابلانتقالوجابهجاییباشندمانندآثارموزهای،یافتههایباستانشناسیو... آثارغیرمنقولشامل : مجموعههایتاریخی،بناهایتاریخی،محوطههایباستانی،شهرهایتاریخیوتزئیناتوابستهبهمعماریاست اماآیامیراثفرهنگیهمانثروتفرهنگیاست؟ نکتهقابلتوجهایناستکهتمامیثروتهایفرهنگیجزءمیراثفرهنگیانداماتماممیراثفرهنگیثروتفرهنگینیستند،امامیراثفرهنگیرامیتوانبهثروتفرهنگیتبدیلکرد. میراثفرهنگیدرمیانعموممردمبهچهمعناست؟بیشترماباشنیدنواژهمیراثفرهنگییادسازمانیمیافتیمکهبهنوعیمسئولنگهداریموزهها ( بههمراهآثارشان)،مجموعههایتاریخی،بناهاوسایرآثارارزشمندیاستکهازدورانمختلفتاامروزبرایماوآیندگانباقیماندهاست. اماباتوجهبهمطالببالااینمعنیبهتنهاییکافیاست؟پسخودمیراثفرهنگیبدونتعلقبهسازمانخاصیموجودیتندارند؟پسچرابسیاریازآثارفرهنگیدرونمجموعههایخصوصینگهداریمیشوندیامربوطبهسازماندیگریمانندحجواوقافهستند؟ آیاتاکنونازخودپرسیدهایمکهظرفگلیایکهدستبهدستازبزرگانخانوادهبهدستمارسیدههمجزءمیراثفرهنگیمحسوبمیشود؟اگرجوابمنفیاستپسچراآنرادستبهدستمیکنیم؟چرامهماستکهحتماآنراسالمبهدستآیندگانمانبرسانیم؟ امااگرجوابمثبتباشد،آیاتابهحالازخودپرسیدهایمکهبرایایناثرفرهنگیچهکردهایم؟همانطورکههمهمیدانیمتمامیمبادلاتدراینروزگاردوطرفهاست،اگراثرفرهنگینشاندهندهفرهنگپیشینیانمااستپسمابرایاثرفرهنگیچههستیم؟اگراثرفرهنگیارزشمنداستچونتنهاجسمآننیستکهارزشدارد،بلکهکلیاندوختهفرهنگیباخودداردکهبرایآنمعنویتاستکهآنرادستبهدستمیکنیم،پسمابرایاینسندزندهتاریخچهبایدبکنیم؟ چرااگرهمیناثررادرونیکموزهدرونویترینببینیمبرایمانجالبمیشودکهحتماآنراخوبببینیمواصلابرایدیدنهماناثرممکناستماههابرنامهریزیکنیمتابهموزهیا ... برویم،کهاگردربیرونازخطوطمرزیایرانهمباشدبازبیشترمورداستقبالماقرارمیگیرد. اماچراهماناثرزمانیکهدردستانماستاینگونهمهرباننیستیم؟چرابیشتربهارزشهایفرهنگینهفتهدراینآثاربهانمیدهیم؟ بیتفاوتیمابهآثارفرهنگیمانبهگونهایستکهبرایخوداثرموجودیتیقائلنیستیموحتیدرذهنخودتعریفیکهداریمبسیارکلیوسازمانیاست،ماننداینکهدرتعریفکتاب،تنهابهناشرآنتوجهشود،پسخودکتابونویسندهچهمیشوند؟ برایهریکازماپیشآمدهاستبهطورکاملااتفاقیپابهمنطقهایگذاشتهایمکهپرازتکهسفالهایتاریخیاست،چرابیشترازاینکهبهفکرساماندادناینتکههاباشیمبهفکربرداشتنغنیمتازآنیم؟اگرجامطلاییدراینمنطقهپیداکنیمچهکارمیکنیم؟برایخودبرمیداریم؟تحویلسازمانمربوطهمیدهیم؟یاآنرادرجایخودرهامیکنیم؟اگراثریفرهنگیاستپسمتعلقبهتمامیانسانهاییاستکهدراینجهانهستند،یعنیروزیخالقایناثرآنرابرایدیگرانسانهاخلقکردهاست. پسبزرگترببینیموبدانیمکهماهممیتوانیموظایفیدربرابرآثارفرهنگیداشتهباشیم،ممکناستامروزاینوظیفهرابانمایشدرستآنبهتمامیانسانهاانجامدهیموفردابانگهداریوحفاظتآندربرابرغارتگرانبهگونهایدیگرخدمتیبهایناثرفرهنگیکردهباشیم. آنچهاهمیتداردبرخورددرستمابهعنوانیکانساندرهرجایدنیا،بااینآثاراست نظراسلامدرموردحفاظتازمیراثفرهنگیچیست؟ میراثفرهنگی میراثفرهنگی،آنچیزیاستکهازگذشتهبهیادگارباقیمانده،بیانگرفرهنگوتمدنگذشتگانیکملتمیباشد . برایناساس،میراثفرهنگی،شاملمکانهایتاریخیومذهبی،نظیرمساجد،حسینیهها،زیارتگاهها،کلیساها،کنیسهها،اشیاوصنایعتاریخی،
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان