مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 15
مدیریتکاربردیدرمدارس درمدرسهایمدیربااقتدارتمامبراوضاعتسلطداردوروابطداخلیمدرسهبسیاررسمیوجدّیاست،درمقابل،درمدرسةدیگرملاحظهمیشودکهبدوناینکهوظایفاصلیمدرسهموردغفلتواقعشوندروابطمدیرومعاونانبامعلمانودانشآموزانبسیارصمیمیوغیررسمیاست .اینتفاوتهاکهمحیطروانی– اجتماعیمدارسرامشخصمیکنند،بهجوّسازمانیمدارسمربوطمیشود.مدیرانمدارسبهمنظوربالابردنروحیهکادرآموزشیمدرسهمیبایستدستبهراهکارهاییبزنندتاکیفیتامرآموزشتقویتگردد. دراینمقالهسعیشدهاستکهابتداراههایتقویتروحیهدرکادرآموزشیتقسیمبندیشودوسپسراههایافزایشتعهدشغلیمعلمانبررسیگرددودرنهایتضمنخودسنجیمدیرانازکارخویش،وظایفمدیردرقبالمعلمانناسازگارگنجاندهشودومدیرانباارائهراهکارهایمناسبیبرمشکلاتفائقآیند. مقدمه : روحیهعبارتازواکنشیاستعاطفیوذهنیکهشخصدربارةکاروحرفهاشدارد.روحیهممکناستضعیفیاقویباشد . معلمیممکناستبهکارشعلاقهمندباشدوفکرکندباگروهیازبهترینافراددرحوزهیآموزشوپرورشکارمیکندوبسیارعالیبهخدمتمشغولاست 0همینمعلمممکناستبهدستگاهآموزشوپرورشبیاعتمادبودهومقدارحقوقوپاداشخودراکافینداندوازهمکارانشتنفرداشتهباشد .بینروحیهضعیفوبالابودنغیبتیاتأخیر،اتلافوقتوبیاعتناییبهکار،شانهبالاانداختنوکارامروزرابهفرداافکندنوهمیشهلببهشکایتبازنمودنرابطهنزدیکیوجودداردونشانهناخوشنودیازکاراست . باتوجهبهاینمشکلاتمدیرورهبررسمیآموزشگاهچهکاریبایدبکندتامعلمانرضایتخاطریازکارشانبدستآورند؟ راههایتقویتروحیهکادرآموزشی راههایتقویتروحیهکادرآموزشیرامیتوانبهشرحذیلتقسیمبندیکرد: الف ) خاطرجمعیوآسایشدرزندگی : معلمانخواهانامنیتورفاهدرزندگیهستند . رفاهدراینبارهبهمفهومتجملنیستبلکهشاملداشتنوسایلولوازمیاستکهمعلمرابهحفظوادامهییکزندگیراحتقادرخواهدساختتاخوراک،پوشاکوخانهایمناسببرایخانوادهیخودفراهمآورد . معلمانبایدنخستکوششخودرابهخدمتآموزشیخویشدرآنحوزهمعطوفبدارندورفعنیازمندیهایخودرابهمسئولانحوزهواگذارکنند0هرگاهمعلمیبهاندازهکافیبهحوزهآموزشوپرورشخدمتنمایددربارهیافزایشحقوقخودنبایدنگرانیداشتهباشد . ب) اوضاعمطلوبومناسبکار : زمینههاییازقبیلدلپذیربودنمحیطکار،نظافتوپاکی،وسایلولوازمتازهونو،تدابیرمربوطبهراحتیوآسایشکارمند،حمایتویاریمدیرازکارکنانزیردستازجملهاوضاعواحوالیاستکههمهخواهانآنهاهستند .استفادهازرنگهایمتفاوتدرآموزشگاه،استفادهازگلوعکسوپردههاییبارنگهایروشنمیتواندمحیطرادلپذیرترکند،ساختناتاقیجهتاستراحتمعلمانتأثیرزیادیدرایجادامکاناتمطلوبمحیطکارداردوموجبتقویتروحیهآنهاخواهدشد . ج)احساسعلاقهودلبستگی : معلمانهممانندسایرکارکناناداراتوکارگرانکارخانههااحتیاجدارندکهبهگروهیکهباآنهاکارمیکنندوابستهباشند،بررسیهاییکهدرکارخانههابهعملآمدهنشانمیدهدکهاینمیلواحتیاجیکیازمهمترینعاملهایمؤثردرمیزانتولیدفردیاست .علاقهواحتیاجبهعضویتومقبولبودندرگروهبیشترازحقوقوپاداشمادیدرمیزانکاریکهیکفردانجاممیدهدتأثیردارد.روحیههمکاریباجمعرامیتوانباتدابیریبدینشرحتقویتنمود :تعدادنشستهاوفرصتهاییراکهکارکنانآموزشگاهبتوانندگردهمآیندافزایشداد .کارکنانآموزشگاهرادربارهیفعالیتهایجالبیکهافرادیازگروهمعلمانانجاممیدهندمطلعوباخبرگردانید.روزهایآخرهفتهرابهفعالیتهایطرحوبرنامهوتفریحاتمعلماناختصاصدهید.هرگزدربارهیاریهاییکهازطرفکادرآموزشیمعمولمیگردداظهاراتنیشداربهزباننیاورید. د) رفتارازرویعدلوانصاف: معلمانمیلدارندکهبهایشانازرویعدلوانصافرفتارشود. آنانازتحمیلوظایفبیشازمعمولواینکهفردخاصیبهترینپاداشمالیومعنویرادریافتداردبیزاریدارند. عدهایازمعلمانممکناستاحساسکنندنقشمهمیدرعهدهدارشدنفعالیتهادرآموزشگاهندارندوهموارهافرادخاصینامشانمحوراطلاعاتواخباراست. برایپرهیزازچنینوضعیقبلازگرفتنتصمیمقطعیمیتوانجدولکارهایمکملبرنامهرابرایمطالعهوبررسیبههمهکادرآموزشگاهارائهداد. ه) احساسموفقیتدرکارورشدصنفی:معلمانمیلدارنداحساسنمایندکهدرانجامدادنکارشانباپیشرفتوتعالیقرینهستند. بنابراینزمانیکهازکوششهایخودنتیجهاینمیگیرندبانگرانیوتشویشمواجهمیگردندمدیرآموزشگاهمیتوانددرتأمیناینخواستهبافراهمآوردنیکبرنامهصحیحارزشیابیوسنجش،معلمرایاریکند. ز) شرکتدرتعیینخطمشی: معلمانمیلدارنداحساسکنندکهدرهدایتونظارتبرسرنوشتخودسهیمهستند. لذادرمشاغلیکهفرصتشرکتدرتعیینخطمشیوسیاستهایکلیکاربهافراددادهمیشودرضایتخاطربیشتریازانجامکارحاصلمیگردد. بنابراینمدیرانآموزشگاههامیتوانندباشرکتدادنمعلماندرایناموربررضایتخاطرآنانازکارشانبیافزایند. ح) حفظاحترامبهخود: برایبدستآوردنرضایتکاملازکاربایدفرصتهایمحولشدهچنانباشدکهفردشاغلازاحساساحترامبهخودبرخوردارگردد. احترامبهخودشاملاحساسبرابریباهمکارانورعایتانصافدراختلافاتایجادشدهاست.مثلااگراختلافیبینیکمعلمودانشآموزبوجودآیدمدیرنبایدچشمبستهازیکطرفجانبداریکندوحتیاگرازمعلمحمایتکنداینامرزیانبخشخواهدبود. زیراپسازمدتیمعلموضعخودرامستحکمنخواهدیافتواوفکرمیکندمدیریکهمقامکسیرابهقیمتاهمیتفرددیگریبالایاپایینببردبعیدنیستکهدراختلافاتنظریکهبامدیرممکناستبعدهاپیداکندقربانیقضاوتناعادلانهمدیرخواهدشد. ط) تقلیلمقرراتوآییننامهها: بطورکلیاگرقراراستروحیهعالیدرمیانکارکنانآموزشیبرقرارباشدبایدمقرراتوآییننامههارابهحداقلتقلیلداد . 1- مدیرانمدارسبایدهموارهمشارکتدرتصمیمگیریراتشویقکنند . معلمانرادرفرایندتصمیمگیریمدرسهشرکتدادهوباایجادفضایقابلاعتماد،معلمانرابهمشارکتدرکارهاوایفایوظایفمحولسوقدهند. 2- مدیرانآموزشیمیتوانندنظارتخودرابرکارمعلمانکاهشدادهوبهگونهایعملکنندکهخودکنترلیدربینمعلمانبوجودآید . 3- معلمانبامشاهدهتلاشهایمدیربهکوششهایخودمیافزایندوتعهدشغلیآناننیزافزایشمییابد . 4- مدیرانآموزشیبایدبهتجربیاتوتخصصمعلماندرزمینهیآموزشومهارتهایتدریستوجهکنندوبرایآناحترامقایلشوند . 5- مدیرانبایدمتناسبباسطحتحصیلاتودانشوتخصصمعلمان،مسئولیتهاییرابههمکارانخوداعطاکنند . 6- مدیران،معلمانرادرجریانآخرینتحولاتجدیدومتنوعتربیتیوآموزشیقراردادهومعلمانراازاحساسبیثمریورکودمصونبدارند . 7- مدیرانآموزشیمیتوانندباحذفتبعیضهاوروابطنامناسبکاریموجببهبودوضعیتمعلمانشوند . 8- اگرمدیرآموزشیارتباطبیشتروبهتریبامعلمانداشتهباشدوارزشهایانسانیوقابلیتآنهارادرنظربگیردوبهآنهااعتمادداشتهباشدآنهانیزباعلاقهورغبتبیشتریبهکارخواهندپرداخت . خودسنجیمدیرانازکارخویش: برگهمربوطبهخودسنجیمدیرانازکارخویش (درخصوصبالابردنروحیهکاریدرکارکنان ) بهشرحذیلمیباشد : 1- کادرآموزشیرادربارهیاقداماتیکهدرجهتمنافعآنهاصورتمیگیرددرجریانمیگذارم . 2- کوششمیکنمکهاتاقهایدرسوحیاطمدرسهپاکیزهوجذابباشد . 3- اتاقیراحتکهباسلیقهتزیینشدهباشدجهتاستراحتهمکارانفراهممیکنم . 4- تازهترینوسایلکاررادراختیارمعلمانقرارمیدهم . 5- بهمعلمانکمکمیکنمتامشکلاتکارخودرابادانشآموزان،اولیاءوسایرمعلمانمرتفعسازند . 6- درحلمشکلیکهبهسبباشتباهمعلمیبهوجودآمدهاستبهاوکمکمیکنم . 7- برایپرورشوگسترشصمیمیتواحساسیگانگیدرمیانکارکنانآموزشگاهمیکوشم . 8- بهخدماتخاصهریکازمعلماناحترامگزاردهوآنهاراقبولدارم . 9- پیشنهادیبرایایجادشورایرفاهمعلماندرآموزشگاهمیدهم . 10- موجباتترفیعوارتقاءرادرمیانکارکنانآموزشگاهفراهممیسازم . 11- کارخوباشخاصرابهخودشانتذکرمیدهم . 12- بهتواناییکارکنانآموزشگاهخوداعتماددارم . 13- بهپیشنهادهاونظراتکادرآموزشیگوشمیدهم . 14- بهتحلیلیکهمعلمانازکارخودمیکننداحتراممیگذارم . 15- بامعلماندربارهاقداماتیکهدرکارشاناثرمیگذاردقبلازاجرامشورتمیکنم . 16- بهمعلماناختیارمیدهمکهبرایانجامدادنکارهایمربوطبهآموزشگاهخودشانمهلتیتعییننمایند . 17- ازاقداماتیکهسببکوچکشدنواحساسناتوانیکردنمعلممیشوددوریمیجویم . 18- درموارداختلافنظردرمیاناعضایآموزشگاهدررفعآنبهطورغیررسمیمیکوشم . 19- گاهیبهنشانههاوشاخصهاییکهوضعروحیهمعلمانرامعرفیمیکندتوجهدارم . 20- باکادرآموزشیآموزشگاهدرنحوهاجرایوظایفمحولشدهباآنهاهمفکریمیکنم . وظایفمدیردرقبالمعلمانناسازگار: باتمامسعیوکوششیکهمدیربرایانجامامورمحولهخوددارداماتعدادیازمعلمانبهدلایلمتعددباعدمانجامبموقعکارهایمرتبطباوظایفخودموجباتناراحتیخاطرمدیررافراهممیسازند.دراینقسمتسعیمیشودباتعدادیازاینمعلمانوانگیزههایاحتمالیآنانآشناشدهودرهرمرحلهسعیکردهایمباارائهراهکارهاییبرایمدیرجهتفائقآمدنبرمشکلاتایجادشدهبهکمکاوبشتابیم . معلمانناسازگاررامیتوانباعناوینزیرفهرستبندینمود : 1- معلمتنبلویاکمکار 2- معلمبیحالویاکمتأثیر 3- معلممسنوسالخورده 4- معلمناموافقو 0000 معلمتنبلیاکمکار:
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 2,475 تومان